Українська мова 9-Б клас

                       Завдання для учнів 9-Б класу

                        23.09-29.09.2020        

                Непряма мова 

1. Опрацювати  матеріал підручника п. 7, с. 26-28.

  1. Якщо пряма мова є розповідним реченням, то вона передається підрядною частиною складнопідрядного речення і приєднується сполучниками що, ніби, щоб.
  2. Наприклад: Розрив-трава каже: «Я— відкриваю таємниці» (В. Голобородько). 
  3. Розрив-трава каже, що відкриває таємниці (непряма мова).

  4. Якщо пряма мова є питальним реченням, то вона передається підрядною частиною і приєднується сполучниками або сполучними словами хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як та ін. 
  5. Наприклад: «А знаєш ти, братику, де Крим?» — обзивається Петро (А. Чайковський). 
  6. Петро спитав братика, чи знає він де Крим.

  7. Якщо пряма мова є спонукальним реченням, то вона передається підрядною частиною і приєднується сполучником щоб або передається простим реченням. 
  8. Наприклад: Тося долонями підштовхувача каченят, благала: «Пливіть, рідні, пливіть, ненаглядні!..» (За Є. Гуцалом). 
  9. Тося, підштовхуючи каченят долонями, благала, щоб вони пливли.

Отже, пряму мову можна замінити непрямою. Речення з непрямою мовою здебільшого складнопідрядні речення, у яких є дві частини: головна — слова автора, підрядна — пряма мова, що приєднується до головної частини сполучниками підрядності або сполучними словами.


2. Творча перебудова

Побудуйте із поданого нижче речення подані синтаксичні одиниці: 

1) речення з прямою мовою та словами автора; 

2) речення з непрямою мовою.

Несказане лишилось несказанним (Л. Костенко).

3. Виконати вправу 3 на с. 27.

4. Творча робота (вправа 5 на с. 27)

Утворити чоловічі імена по батькові, записати їх у 2 колонки: 1) на -ович; 2) на -йович.

                    Домашнє завдання: вправа 6, с. 27

                          Бажаю успіхів! 

    

          Завдання для учнів 9-Б класу

                        16.09-22.09.2020        

   Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові. 

Опрацювати  матеріал підручника п. 6, с. 21-22.


Виконати вправу 5 (тестове завдання).

                   Пунктуаційний практикум 

Розставте потрібні розділові знаки.

  1. 1. Говорять якось поляки запорожцям Ми от воюєм завжди за честь а ви за гроші. Чого кому бракує той за то воює відповідають козаки.
  2. 2. Ось тут заложимо оселю для себе і для тих купців, що сюди будуть приїжджати сказав найстарший Кий. 
  3. 3. Аскольд і Дір побачили гарне місто над рікою ввійшли до нього і сказали киянам Ми будемо у вас князювати будемо вас боронити перед нападами чужих племен.
Домашнє завдання: с. 25, вправа із позначкою "домашнє завдання".
                             Бажаю успіхів!
     
                    

          Завдання для учнів 9-Б класу

15.09-16.09.2020

Повторення та узагальнення вивченого про відокремлені члени речення.

Відокремлення – це змістове та інтонаційне виділення другорядних членів речення для увиразнення їхньої змістової ваги.

Відокремлюватися можуть тільки другорядні члени речення:

-         означення;

-         прикладка;

-         обставина;

-         додаток.

 Відокремлені означення

- стоять перед або після означуваного слова, вираженого особовим займенником чи іменником, особливою якщо перед ним теж є означення:

 А вона біжить, висока, посивіла, зустріти свого старшого сина.

Ліс, весняний, свіжий, дихав пахучим рястом.

АБО Ліс весняний, свіжий дихав пахучим рястом. (Від бажання автора, але частіше відокремлюються).

Пахучим рястом дихав ліс – весняний, свіжий. (Тире ставиться, як правило, якщо означення стоять у кінці речення).

І тиха осінь, мрійна, яснолиста, несла в серця надію і тривогу.

 - виражені дієприкметниковим зворотом і стоять після означуваного слова: Своєму серцю, втомленому турботами, я не довіряю. Я не довіряю своєму серцю, втомленому турботами.

 Запам′ятати! Означення , виражені дієприкметником чи дієприкметниковим зворотом, виділяються комами перед означуваним словом тільки тоді, коли мають додаткове обставинне значення причини:

Змарнілий, він не зміг підвестися. (Він не зміг підвестися, бо змарнілий)

Налякані  громом, діти розбіглися по домівках. (Діти розбіглися по домівках, бо налякані громом).

- можуть відокремлюватися означення, виражені іменниками у формах непрямих відмінків із прийменниками або без нихНевеличкий, з кулачок, жив в болоті куличок. Звучав потемнілий дзвінпудів на тридцять.

Відокремлені прикладки

Прикладка – означення, виражене іменником чи іншою частиною мови в значенні іменника,  що дає особі чи предмету другу назву.

Відокремлюватися може непоширена та поширена прикладка, якщо:

- стосується власного імені і стоїть після ньогоНехай почує вся земля Тараса Шевченкасина українського народу!

- стосується особового займенника: Нам, учням, треба вчитися.

- поширені прикладки в кінці речень, якщо перед ними можна вставити а саме (тире): Я тільки тепер побачив її – мою давню приятельку.

- стосується загального іменника: Мій сингрибок на двох тоненьких ніжках, у перший клас пішов сьогодні в школу.

- приєднана за допомогою слів або, тобто, а саме, особливо, наприклад, як-от, на ім′я, родом: Ученьна ім′я Дмитро, отримав перемогу в турнірі.

- починається словом як, якщо має обставинний відтінок причини (коми): Венера, як правдива мати, для сина рада все оддати. (Венера рада все оддати, бо правдива мати).

 АЛЕ: Андрій Шевченко як футболіст  відомий усій спортивній Європі.

Відокремлені обставини

 Відокремлюються обставини, якщо:

- виражені дієприслівниковим зворотом: Літак, описавши коло, почав спускатися. Описавши коло, літак почав спускатися. Літак почав спускатися, описавши коло.

Але: Годі вже сидіти склавши руки. (Фразеологізм)

 -         одиничним дієприслівником: Пообідавши, Степан зняв із гвіздка свою шестиструнну бандуру.

Але: Я йшов по курній дорозі не поспішаючи. (Одиничний дієприслівник після присудка).

 - виражені іменником зі словами незважаючи на.... починаючи з..., на випадок..., за наявності..., згідно з..., всупереч..., внаслідок...: Незважаючи на вітерець, робилося душно.

Відокремлені додатки

Відокремлюються додатки, виражені іменниками або займенниками з прийменниками крім (окрім), опріч, за винятком, на відміну від, поряд з або словами замість, зокрема, навіть, наприклад: У лісі, опріч мисливців, нікого не було.

Відокремлені уточнюючі члени речення

Якщо обставини ( найчастіше місця, часу, рідше - способу дії), виражені іменниками з прийменниками або прислівниками, уточнюють попередню обставину і перед ними можна вставити слово а саме, їх відокремлюють комою.

І тут, в Америці, живу я Україною.

Завтра, о 17.00, відбудеться зустріч волонтерів.

Суперники міцно, по-дружньому, потисли один одному руки.

 Уточнюючими можуть бути прикладки, що починаються словами як, тобто, чи, а саме, зокрема, навіть, у тому числі ...Хліб, навіть сухар, голоду в хату не пустить.

Практичне завдання

 Складіть  цифровий  ряд  речень  з  відокремленими  членами, послуговуючись

кодом. 

КОД:  1. – відокремлене  означення;

            2.-  відокремлена  прикладка;

            3.- відокремлений  додаток;

            4.-  відокремлена   обставина;

             5.- уточнюючі.

1. А  я  не  знаю  нічого  ніжнішого, окрім  берези.

2. В  прозорому  повітрі  почепився  перший  срібний  дзвоник  весни – крихітний  жайворонок.

3. Посеред  неба,  над самою   головою, ніжно  золотилися  хмари.

4. Мандрувала  загадкова  весна, сонячна, вітряна.

5. Повіяв  легенький  вітерець, струшуючи  з  листу  неопалі  краплі.

Домашнє завдання: с. 17, вправа 4, с. 18, вправа 6.


Немає коментарів:

Дописати коментар