Українська література 9 клас

Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б, 9-В та 9-Г класів

30.10-02.11.2020

Українська література доби Ренесансу і доби Бароко.

Розвиток книгодрукування. 

Перші друковані книги в Україні. 

Історико-мемуарна проза. 

Загальні відомості про козацькі літописи 

(Самовидця, Г. Грабʼянки, С. Величка) та «Історію русів». 

ТЛ: Ренесанс, Бароко. 

Вертеп як вид лялькового театрального дійства. 


1. Виконати тестові завдання до 1 листопада 21.00

за темою 

«Слово о полку Ігоревім» за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9863938


2. Опрацювати новий матеріал підручника с.54-64, зробити опорний конспект за змістом опрацьованого матеріалу.

Виписати ключові терміни, назви, поняття.


















3. Дати письмово відповіді на питання літературного диктанту за змістом опрацьованого матеріалу. 

Літературний диктант за темою

«Українська література доби Ренесансу і доби Бароко»

1.   Найвідомішою пам’яткою Острозької академії є ….? 

2.   Найбільше над нею працював…? 

3.   Яка братська школа була найвідомішою? 

4.   Нею опікувався….? 

5.   Згодом заклад став називатись…? 

6.   Яке вміння українців здивувало сирійського мандрівника? 

7.   Засновником українського друкарства вважається….? 

8.   Найбільша друкарня 16ст знаходилась при…..? 

9.   Хто сприяв розквіту книгодрукування, 1574р надрукував у Львові «Буквар» і Апостол, а згодом в Острозі Біблію? 

10.             Який ідеологічний і культурний рух прийшов в Україну з Європи, при ньому в літературі панувала латинь? 

11.             Стиль, що прийшов на зміну епосі Відродження в Україну у 17-18ст. і поєднував у літературі релігійні і світські мотиви, образи, тяжіння до контрастів, метафоричності, алегоричності, прагнення вразити читача? 

12.             Твори з описами важливих подій у хронологічній послідовності, із тлумаченням окремих періодів політичного життя, їм властива історична достовірність і документальність….? 

13.             Найдокладніше козацька доба представлена у таких творах…? Їх автори були козаками і випускниками Києво-Могилянської академії. 

14.             Якому твору назву дав П. Куліш, взявши його відомості за основу свого роману «Чорна рада»? Цей твір охоплює події 1648 по 1702р. У ньому описується Національно-визвольна війна під проводом Б. Хмельницького, а образ самого гетьмана ідеалізується. 

15.             Який твір козацької доби вражає своїм обсягом (4 томи)? У його центрі також Національно-визвольна війна під проводом Б. Хмельницького. Також наявні інтерпретовані біблійні сюжети. 

16.             Який твір не схожий на 2 інші із жанру історико-мемуарної прози, бо, хоч і розповідає про Національно-визвольну війну під проводом Б. Хмельницького, проте не всі факти історично достовірні? 

17.             Яка історична подія є центральною аж у 3 творах жанру історико-мемуарної прози? 

18.             Який твір завершує традицію козацьких літописів, його автор невідомий, у ньому переконливо звучить те, що Русь-Україна – державне утворення саме УКРАЇНСЬКОГО народу? 

19.             Старовинний пересувний ляльковий театр, що ставив релігійні та світські п’єси…..? 

20.             У верхній частині пересувного театру розігрували сцени (…?...) змісту, а в нижній (…?...)? 

!!! Фото виконаних робіт прикріпити у  Google Class.

                        Бажаю успіхів!!!


Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

12.10-16.10.2020

«Слово о полку Ігоревім». Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. Переклади і переспіви  "Слова..." 

1. Опрацювати матеріал підручника с.48-52, зробити конспект за змістом опрацьованого матеріалу.

Знати перекладачів "Слова..." та його переспіви.

2. Письмово підготувати характеристику Ігоря, Всеволода, Святослава, використовуючи цитати та власні судження про них.

Князь Ігор Святославович


                 Князь Всеволод Святославович (буй-тур)


                                         Князь Святослав





3. Виконати письмово у зошитах тестові завдання:


Бажаю успіхів!!!


Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

09.10-12.10.2020

«Слово о полку Ігоревім» – давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Особливості композиції. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Питання авторства.  ТЛ: ліро-епіка. 

1. Опрацювати матеріал підручника с.48-51, зробити конспект за змістом опрацьованого матеріалу.

2. Знати поняття

Історична основа "Слова...", проблема авторства, жанр твору, будова твору, переспіви та переклади.




Жанр

У «Слово про похід Ігорів» присутні елементи двох жанрів: прози й поезії (тому це – ліроепічний твір). Перші видавці визначили його як героїчну пісню, сучасники – як поему. Сучасні вчені відзначають, що тут наявні яскраво виражені епічні елементи, сильний ліричний струмінь, ритмізована мова, своєрідна композиція, що дає підставу вважати цей оригінальний високохудожній твір героїчною поемою.

Автор

Автор поеми невідомий. Думки вчених розійшлися: одні вважають, що твір написаний кимось із тогочасної феодальної верхівки (може, самим Ігорем чи його сином Володимиром), інші – незнатною людиною, вихідцем з Чернігово-Сіверщини, одним із учасників походу, який повернувся на батьківщину. За іншою версією, твір написано не раніше кінця XVIII ст. і є майстерною стилізацією під давньоруські часи.

Тема твору

Зображення невдалого походу князя Ігоря проти половців 1185 р. (у вузькому розумінні); історична доля Руської землі, її минуле, сучасне й майбутнє (у широкому розумінні).

Ідея твору:

Заклик до єднання, любові до рідної землі.

«Слово про похід Ігорів» – не тільки найвидатніша пам’ятка давньоруської літератури, але й зразок героїчного епосу народу. Невідомий автор закликає берегти й любити Русь-Україну, примножувати її багатства.

Характерні риси «Слова…» (спільні для всіх усних і писемних творів героїчного епосу):
-проводиться тема захисту рідної землі від народу-агресора;
-історичне тло створюється у протистоянні ворогу;
-у центрі боротьби стоїть держава;
-епічні герої орієнтуються на верховного правителя, який уособлює народну єдність;
-з повагою мовиться про родоначальників;
-герої проявляють небачену сміливість і в бій за рідну землю йдуть, як на свято.

Історична основа

Невідомий автор розповідає про реальну історичну подію: похід новгород-сіверського князя на половців 1185 р. Міжусобні змагання князів Київської Русі за землю призвели до жахливої руїни: пограбування міст, спалення сіл, захоплення полонених, убивства родичів. Ситуацією скористалися половці, які з 1061 р. нападали на східнослов’янські землі. Керуючись головним завданням (захист Руської землі), у 1183 р. великий князь київський Святослав з допомогою ще кількох князів переміг половців. Князь Ігор також вирішує завоювати половців: перший похід – вдалий, другий (через 2 роки, у 1185 р.) – закінчився поразкою у битві на р. Каялі.

Композиція

1. Вступ (пісня Бояна) – роздуми автора над манерою описування подій.


2. Основна частина (кілька оповідань):
– виступ Ігорової дружини;
– похід;
– битви з половцями;
– сон і «золоте слово» Святослава;
-«плач Ярославни»;
– втеча Ігоря з полону;


3. Закінчення (величання Ігоря, князів і дружини).

Домашнє завдання

4. Прочитати поему «Слово о полку Ігоревім» у перекладі 

М. Рильського, а також поезію 

Тараса ШЕВЧЕНКА

Плач Ярославни



В Путивлі-граді вранці-рано
Співає, плаче Ярославна,
Як та зозуленька кує,
Словами жалю додає.
«Полечу,— каже,— зигзицею ,
Тією чайкою-вдовицею,
Та понад Доном полечу,
Рукав бобровий омочу
В ріці Каялі. І на тілі,
На княжім білім, помарнілім,
Омию кров суху, отру
Глибокії, тяжкії рани...»

І квилить, плаче Ярославна
В Путивлі рано на валу:
«Вітрило-вітре мій єдиний,
Легкий, крилатий господине!
Нащо на дужому крилі
На вої любії мої,
На князя, ладо моє миле,
Ти ханові метаєш стріли?
Не мало неба, і землі,
І моря синього. На морі
Гойдай насади-кораблі.
А ти, прелютий... Горе! Горе!
Моє веселіє украв,
В степу на тирсі розібгав».

Сумує, квилить, плаче рано
В Путивлі-граді Ярославна.
І каже: «Дужий і старий,
Широкий Дніпре, не малий!
Пробив єси високі скали,
Текучи в землю половчана,
Носив єси на байдаках
На половчан, на Кобяка
Дружину тую Святославлю!..
О мій Словутицю преславний!
Моє ти ладо принеси,
Щоб я постіль весела-слала,
У море сліз не посилала,—
Сльозами моря не долить».

І плаче, плаче Ярославна
В Путивлі на валу на брамі,
Святеє сонечко зійшло.
І каже: «Сонце пресвятеє
На землю радість принесло
І людям, і землі, моєї
Туги-нудьги не розвело.
Святий, огненний господине!
Спалив єси луги, степи,
Спалив і князя, і дружину,
Спали мене на самоті!
Або не грій і не світи.
Загинув ладо... Я загину!»



2. Виконати тестові завдання на с. 52-53 підручника.

5. Письмово виконати завдання 6 на с. 53.

Бажаю успіхів!!!


Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

05.10-09.10.2020

Пам'ятки оригінальної літератури княжої Русі-України. "Повість минулих літ", "Повчання дітям Володимира Мономаха", Києво-Печерський патерик.

1. Опрацювати матеріал підручника с.37-47, зробити конспект за змістом опрацьованого матеріалу.

2. Знати поняття "літопис", "повчання", "Літопис Руський", коротку інформацію про Нестора Літописця та термін написання "Повісті минулих літ", "Києво-Печерський патерик", зміст оповідання "Про Прохора-чорноризця, котрий молитвою з лободи робив хліб, а з попелу сіль".





3. Виписати основні морально-етичні правила із "Повчання дітям Володимира Мономаха".

Домашнє завдання

4. Виконати тестові завдання на с. 47 підручника.

5. Письмово виконати завдання 7 на с. 47.

Бажаю успіхів!!!


Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

25.09-28.09.2020

Притча про блудного сина. 

Біблія як Святе Письмо й художній текст. Українські переклади Біблії 

(П. Куліш, І. Пулюй, І. Нечуй-Левицький, 

І. Огiєнко, І. Хоменко). 

1. Опрацювати матеріал підручника с.22-36

2. Знати поняття: 

Біблія, структура Біблії (Старий Заповіт, Новий Заповіт), час написання Біблії, автори Біблії, перекладачі Біблії)






3. Пригадати, що таке легенда.

Знати зміст біблійних легенд із Старого Заповіту "Вавилонська вежа", "Легенда про Мойсея".




Домашнє завдання

4. Прочитати притчу про блудного сина с. 32-34


5. Дати коротку ПИСЬМОВУ відповідь на питання: 
"Який моральний урок я беру для себе із Божих заповідей?"

Бажаю успіхів!!!

Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

21.09-25.09.2020

Українська середньовічна література 

ХІ–ХV ст. 

Розвиток писемності після хрещення Русі-України (988 р.). 

Найдавніші рукописні книги Київської Русі 

(Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава).

1. Опрацювати матеріал підручника с. 20-22 та матеріал, поданий нижче

2. Зробити короткий тезовий конспект на основі опрацьованого матеріалу.

Перші давньоруські книги, писані від руки на пергаменті (шкіра, оброблена особливим способом) — церковнослужебні: Євангеліє і Псалтир. Найстаріша книга, що дійшла до нас, — «Остромирове Євангеліє».

"Остромирове Євангеліє" — одна з найвидатніших пам'яток старослов'янського письменства в давньоруській редакції до виявлення в 2000 році Новгородського кодексу вважалася найдавнішою книгою, яка була створена на Русі. «Остромирове Євангеліє» містить євангельські читання для неділі і свят. Переписане 1056 — 1057 pp. зі староболгарського оригіналу, як гадають, у Києві дияконом Григорієм для новгородського посадника Остромира, який в написі книги названий «близьким» (родичем) князя Ізяслава Ярославича.

Євангеліє написане великим красивим статутом, причому розмір букв поступово зростає до кінця книги (від 5 мм до 7 мм). Текст укладений у два стовпчики по 18 рядків на площі близько 20x24 см. Численні багатобарвні ініціали, фігурні заставки, зображення євангелістів (Іоана, Луки і Марка), що виконані з вражаючою майстерністю; в тексті вживається кіновар. Рукопис складається з 294 аркушів пергаменту, хорошого, але не вищої якості: є листи з зашитими розрізами і з дірками, які були до написання тексту. Ініціали, які яскраво розфарбовані нетускніючими фарбами (зеленою, червоною, блакитною і білою) і обведені чистим (накладним) золотом — найпомітніша особливість художнього оформлення Остромирового Євангелія. Кожен з них оригінальний, відрізняється особливим малюнком і комбінацією кольорів. Загадковими для дослідників залишаються східні риси в малюнку заголовних букв, що зображають голови хижих птахів, фантастичних химер — крокодилів та саламандр.

«Остромирове Євангеліє» — найдавніша точно датована об'ємна рукописна пам'ятка, створена на Русі. В ньому, крім особливостей загальнодавньоруських, відбито й такі мовні особливості, які згодом стали характерними для мови українського народу. «Остромирове Євангеліє» є одним із важливих джерел вивчення старослов'янської і давньоруської мов. 

Зберігався рукопис у Софійському соборі в Новгороді. Вважається, що воно вперше було виявлено в 1701 році. У 1720 році відіслано, поряд з іншими старими книгами, за наказом Петра І в Санкт-Петербург. Потім сліди його губляться до 1805 року, коли воно було виявлено серед речей у гардеробі покійної Катерини II. Олександр і розпорядився передати книгу в Російську національну бібліотеку ім. М. Салтикова-Щедріна, Санкт-Петербург, де вона зберігається і донині. Рукопис був прикрашений перетином-окладом з коштовним камінням, через що мало не загинув: у 1932 році його, розбивши вітрину, викрав водопровідник. На щастя, зловмисник, відірвавши палітурку, закинув рукопис в шафу (за іншими даними — на шафу), де його незабаром знайшли. Заново переплітати не стали.







З початку XIX століття почалося і наукове вивчення рукопису. Вперше «Остромирове Євангеліє» було видано А. Х. Востоковим у 1843р. з додатком короткої граматики, словника та грецького підстрочного тексту. 

Ізборники 1073 та 1076 pp. — це пам'ятки давньоукраїнського перекладного письменства, створені для чернігівського князя Святослава Ярославича, відомі також як Ізборники Святослава. Вважається, що Ізборник 1073 року був переписаний з болгарського оригіналу — збірника царя Симеона. Містять твори релігійного змісту. Ізборник 1076 року містить статті релігійно-морального характеру, твори церковно-релігійного характеру, матеріали з граматики, поетики, риторики; стверджує користь знань і читання книжок.



3. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника про перекладну літературу (Біблія, Старий Заповіт. Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея).

Бажаю успіхів!!!


Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

18.09-21.09.2020

Українські народні балади 

1. Повторити матеріал про балади як жанр фольклору. 

Знати зміст вивчених балад "Ой летіла стріла" та "Ой на горі вогонь горить".

2. Виконати тестові завдання за посиланням 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4127016

3. Вивчити 1 баладу НАПАМ'ЯТЬ за власним вибором.

Бажаю успіхів!!!


Завдання з української літератури 

для учнів 9-Б та 9-Г класів

14.09-18.09.2020

Українські народні балади

Опрацювати матеріал підручника с. 14-15, записати до зошита і знати визначення БАЛАДИ, ознаки балади, тематичні групи балад. 

Балада – ліро-епічний  твір, в основі якого подія  легендарно-історичного, родинно-побутового змісту з описами незвичайних ситуацій, людей, вчинків
Ознаки баладиЖанрово-тематичні  групиОсновні мотиви
                                                               
-гострий напружений сюжет;
-романтична піднесеність;
-елементи фантастики;
-підкреслена узагальненість;
-відсутність деталізації;
-стислість у викладі матеріалу  

- міфологічні;
-історичні;
-родинно-побутові;
-соціально-побутові;

 -зрада і помста;
-зневажені почуття    довірливої дівчини;
-прокльони свекрухи;
-убитий на війні козак;
-гірка туга нареченої;
-наруга пана над бідною дівчиною


Прочитати балади "Ой летіла стріла" та "Ой на горі вогонь горить"
Балада «Ой летіла стріла»
зно.образи(символи)
✵ Що ви «бачили», «чули», читаючи баладу?

✵ Як ви гадаєте, від чиєї стріли загинув удовиний син?

✵ Скільки зозуль прилетіло до нього? Розкрийте символіку цього образу.

✵ Знайдіть у тексті гіперболу. З якою метою вона вжита у творі?

Цикл презентацій підготовки до ЗНО . Усна народна творчість

Настрій – сумний.
Жанр – родинно-побутова балада.
Тема – зображення трагічної загибелі козака і туга за ним рідних: мами, коханої і сестри. 
Ідея – уславлення вірної материнської любові.
Особливість  балади – трикратність дій, наявність метаморфози, гіперболи.

 Коментар
У баладі «Ой летіла стріла» змальовується, як загинув удовин син від стріли. Горе рідних — безмірне. Вони, як зозулі, прилетіли та й плачуть над убитим. Де мати плаче — там «Дунай розлився», де сестра — там «слізок криниця», а де миленька — «земля сухенька». Сестра й мила скоро забудуть про втрату, а мати страждатиме довіку. У баладі присутні гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність
Балада «Ой на горі вогонь горить»
Амвросій Ждаха Картини Листівки Ой, на горі огонь горить

Про кого йдеться у баладі?

✵ Що у творі є реалістичним, а що фантастичним?

✵ Прочитайте останні рядки балади та поясніть, як ви їх розумієте. Як називається художній засіб, використаний у цьому уривку?

 Коментар

Важкою і небезпечною була служба козака, особливо сторожового. Він повинен був день і ніч вартувати, чи не збираються вороги напасти зненацька на його рідну землю. У разі небезпеки — запалювали сигнальний вогонь. Козак устиг повідомити про нападників, а сам лежить «порубаний, постріляний». І посилає вірного товариша, коника вороненького, щоб сказав батькам, що син їхній не повернеться, бо одружився «з сирою землею» — такою метафорою означена загибель козака. Балада «Ой на горі вогонь горить» уславлює мужність і відданість козаків-захисників.

Настрій – сумний.
Жанр – історична балада.
Тема – відтворення загибелі сторожового козака, який устиг повідомити про нападників, жертвуючи власним життям.
Ідея – уславлення  мужності і відданості сміливого козака-захисника, який поплатився життям заради спасіння рідної землі.











Немає коментарів:

Дописати коментар