За новим правописом (2019),
невідмінюваний числівник пів зі
значенням половина з іменником – загальною та власною назвою у формі родового відмінка однини пишемо
ОКРЕМО:
пів години, пів міста,
пів острова, пів ящика, пів ями, пів Києва, пів України.
Якщо
ж пів вжито з
іменником у формі називного
відмінка і становить єдине поняття, а не в значенні половина,
тоді пишемо разом:
Вирішальне
значення відіграє відмінок: якщо іменник в родовому – пишемо окремо, якщо в називному – разом. Тому – пів аркуша і піваркуш, пів літра і півлітра.
Складні
іменники з першою частиною напів,
полу- пишемо разом: напівавтомат,
напівлюдина, напівправда, напівфабрикат, полукіпок, полумисок.
Пів Києвапівмісяцем відбилось у водоймі, нагадуючи надгризене пів яблука.
Хлопчик пів години розглядав пів яблука, яке лежало на піваркуші.
Переглянути тематичне відео
за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=dspghm8pkPo
Запам'ятайте!
Словниковий самодиктант
Записати слова, знімаючи риску
і пояснюючи правопис
за допомогою правил.
Творення і правопис складних слів. Дефіс у складних словах 1. Вдумливо опрацювати матеріал підручника с. 193-194. Звернути увагу на обидві колонки - написання складних слів РАЗОМ і ЧЕРЕЗ ДЕФІС Запам'ятайте, новий правопис 2019 пропонує:
Виконати вправу 475 з підручника (письмово)
Виконані завдання надсилаємо мені на Гугл диск за посиланням
Творення і правопис складних слів 1. Вдумливо опрацювати матеріал підручника с. 193-194.
Звернути увагу тільки на 1 колонку - написання складних слів РАЗОМ
Запам'ятайте, новий правопис 2019 пропонує:
Мінісукня, віцепрезидент, вебсайт — разом
Разом пишемо слова з першим іншомовним компонентом, що визначає кількісний вияв чого-небудь: архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-, макро-, максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-, флеш-.
Та слова з першим іншомовним компонентом анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-.
Виконати вправу 472 з підручника (письмово)
Виконані завдання надсилаємо мені на Гугл диск за посиланням
Контрольний письмовий твір-роздум про випадок із життя учнів
Друзі, нещодавно ми вже працювали над твором-роздумом, сьогодні маємо лише пригадати попередньо вивчений матеріал і написати новий твір. Опрацювати матеріал підручника с. 246-247 про роздум.
·Пригадайте, чим роздум відрізняється від розповіді, опису.
·Як ви вважаєте, про що людина може роздумувати, розмірковувати?
·Що головне в роздумі?
·Назвіть частини, з яких утворено роздум.
Пригадай!!!
Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин:
-Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).
-Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.
-Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту).
Теза (вступ) Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що...
Аргументи Чому? Тому що...; по-перше,...; по-друге,...
Докази Хочеться згадати твір...; наведу приклад з власного життя
Висновок Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити...
Складання плану побудови твору-роздуму.
Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання плану.
План твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту. 1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.
2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.
3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.
4. План має зберігати наступність і підпорядкованість розділів.
Обрати собі 1 тему із запропонованих і написати контрольний твір-роздум. Скласти до нього план. Обсяг не повинен перевищувати 1 сторінку.
1.«Чи є наша поведінка дзеркалом нашої душі або результатом виховання?» 2.«Випадок нищення природи, який збентежив мене до глибини душі». 3. "Мій вчинок, який став моральним уроком на все життя" (це може бути або гарний, або ганебний вчинок).
Зміни приголосних при творенні іменників із суфіксом -ин(а) від прикметників із суфіксами -ськ, -цьк Тренувальні вправи 1. Пригадати матеріал підручника с. 192. Творча робота №1
Утворіть від поданих слова за допомогою суфіксів –ськ-, -ств- . Які приголосні чергуються?
1. Нагадую ще раз про те, що треба опрацювати матеріал попереднього уроку с. 187-188. Вправа 459 (письмово)
Творче списування
Подані слова
поставити у формі звертання і
записати. Які звуки чергуються у словах?
Олег, птах, співак, вовк, горох, парубок, земляк.
Письмово подані в дужках
іменники поставте в потрібній формі
Відпочиваю на (берег); тримаю в (рука); не
розчаруюся у (подруга); у юному (вік); опинився на третьому
(поверх); сховався у (люк);пилинка
вмоєму (око); дзвенить у (вухо).
УМР. Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму.
Опрацювати матеріал підручника с. 245-246.
Вправа 585.
Прочитати ТРИЧІ вдумливо текст так, як ви читали вчора "Мудрий суддя",
УСНО довести, що це розповідь, яка містить роздум,
ПОМІРКУВАТИ над поведінкою Віті і подумати,
як би вчинили ВИ на його місці.
Як би ви ставились до таких однокласників, як Вітя?
ПИСЬМОВО скласти свій план до тексту або використати готовий на с. 246 і записати його.
Лексична робота
Пояснити лексичне значення слів ДОНОС, ОБУРЕННЯ.
Підібрати синоніми до слова ПОЗИРАТИ.
!!! Після того, як ви тричі прочитали текст, згорнути книгу, відкласти її і з пам'яті написати текст (він не повинен бути дослівно таким, як у підручнику, мені потрібні ваші думки, вміння переказувати максимально близько до тексту). Обсяг письмового переказу не повинен перевищувати 0,75 або 1 стор. зошита
УМР. Підготовка до контрольного докладного переказу тексту розповідного характеру з елементами роздуму.
·Пригадайте матеріал, поданий нижче, чим роздум відрізняється від розповіді, опису.
·Як ви вважаєте, про що людина може роздумувати, розмірковувати?
·Що головне в роздумі?
·Назвіть частини, з яких утворено роздум. Опрацювати матеріал підручника с. 244-245. Вправа 584. Прочитати ТРИЧІ вдумливо текст "Мудрий суддя", УСНО довести, що він містить роздум, ПИСЬМОВО скласти план до тексту і записати його. Лексична робота Підібрати синоніми до слів - гідність, порідність, жорстокість. Підібрати антоніми до слів - гідний, жорстокий. Синтаксична розминка Виконати синтаксичний розбір речення Щодня люди приходили до нього на суд.
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 14.04.2020р. по 15.04.2020р.
Чергування голосних звуків о, е з і, е -о після ж, ч, ш та г, к, х.
(Тренувальні вправи)
!!! Переглянути матеріал вчорашнього уроку, уважно його перечитати та запам'ятати.
Розподільна робота
Запишіть слова у дві колонки, вставляючи пропущені
літери е або о.
Опрацювати матеріал підручника с. 246-247 про роздум.
·Пригадайте, чим роздум відрізняється від
розповіді, опису.
·Як ви вважаєте, про що людина може роздумувати,
розмірковувати?
·Що головне в роздумі?
·Назвіть частини, з яких утворено роздум.
Пригадай!!!
Роздум — це зв′язний
текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на
певну тему. Характерною ознакою
тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку
(обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин:
-Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи
пояснити (вступ).
-Для
підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.
-Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на
початку тексту).
Теза
(вступ) Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що...
Аргументи
Чому? Тому що...;
по-перше,...; по-друге,...
Докази
Хочеться згадати твір...;
наведу приклад з власного життя
Висновок Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити...
Складання плану побудови
твору-роздуму.
Будь-який
твір починається з визначення його теми, мети та складання плану.
План твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає
основний зміст майбутнього тексту. 1.
Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.
2.
Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.
3.
Пункти плану не повинні збігатися між собою.
4.
План має зберігати наступність і підпорядкованість розділів.
Приклад
Орієнтовний
план, складений під час узагальнення аргументів, запропонованих учнями за темою
«Чому потрібно берегти природу».
1.Тісний зв'язок між
людиною і природою.
2.Наше здоров'я залежить
від нас самих.
3.Важливість збереження
природних ресурсів.
4.Бережімо довкілля.
Зразок учнівського твору
Чому
потрібно берегти природу
Я
хочу звернути увагу на те, що кожна людина вже від народження тісно пов’язана з
природою. Тому бережімо її.
Спробую переконати чому природу треба берегти. По-перше, бережливе
ставлення до природи, віддячується нам здоров’ям. Тоді усі могли би бути
здоровими. По – друге, дуже корисно влітку покупатись у прохолодній прозорій
річці. Вода та сонце гартує наш організм. По – третє, кожне зрубане дерево не
поповнить наше повітря киснем, не прихистить влітку від пекучого сонячного
проміння, тому не можна бездумно рубати ліси. Нехай посадить кожен хоча б одне
деревце. По – четверте, краса природи милує наш погляд, заспокоює. Нехай панує
краса і спокій. По – п’яте, чисте довкілля – це гармонія у природі, чудовий
спів птахів, багатий урожай. Ще багато можна було б сказати про довкілля, частиною
котрого ми є самі.
Ось тому бережімо природу.
Обрати собі 1
тему із запропонованих і написати твір-роздум. Скласти до нього план.
1.«Чому людина має бути чемною»,
2.«Чого не можна купити за гроші».
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 08.04.2020р. по 09.04.2020р.
1. Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків у коренях слів.
1. Ще раз ретельно опрацювати теоретичний матеріал підручника с. 185, § 50.
2. Виконати вправи 452, 453 (письмово).
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 07.04.2020р. по 08.04.2020р.
Найпоширеніші випадки
чергування голосних звуків у коренях слів. 1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника с. 185, § 50. 2. Виконати вправи 448, 450 (письмово).
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 06.04.2020р. по 07.04.2020р.
Тестова контрольна робота за темою Будова слова. Словотвір. Орфографія 1. Уважно і вдумливо повторити вивчене із теми с. 164-184. 2. Виконати тестові завдання №1 на платформі "На УРОК", використати код доступу 405571, відкривши посилання join.naurok.ua 3. Виконати тестові завдання №2 на платформі "На УРОК", використати код доступу 107659, відкривши посилання join.naurok.ua (зараховуватиму тільки першу спробу, не треба виконувати тести по 5-7 разів задля досягнення максимального результату).
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 02.04.2020р. по 06.04.2020р.
Переклад тексту з російської мови українською з елементами роздуму 1. Текст, розміщений на с. 244 підручника, вправа 583, уважно прочитати, усно визначити його тему та основну думку, тип та стиль мовлення. 2. Перекласти, а НЕ ПЕРЕВЕСТИ українською мовою, дотримуючись порад:
Під час перекладу треба добирати з низки можливих слів (синонімів) те слово, яке є доречним в оточенні інших слів і точніше передає думку. Після перекладу перечитуйте все речення.
3. Записати перекладений текст.
Виконати кілька міні завдань до тексту від різних розділів мовознавства:
Усі слова взяті із тексту
1 Завдання від фонетики:
зробити фонетичний розбір слова РАДІЮТЬ
2 Завдання від морфеміки (будови слова): розібрати за будовою слово ПЕРЕПОЧИНОК 3 Завдання від лексикології підібрати до слова РАДІЮТЬ синонім, антонім 4 Завдання від словотвору: з'ясувати спосіб творення слів НЕБОСХИЛ та ШКОЛЯР
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 01.04.2020р.
Вимова і правопис префіксів ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ- Опрацювати § 49,
Додатково переглянути відеоурок за темою за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=fDBkkjB0AlY
Виконати вправи 438, 440, 443.
Перевірте себе
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
Завдання з української мови
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 31.03.2020р. по 01.04.2020р.
Опрацювати § 48, особливу увагу
звернути на основні способи словотворення с. 178 підручника.
Виконати вправи 429, 430, 432.
Основні способи словотворення
Практичні
завдання
Визначте, від яких слів утворено подані похідні
слова. Запишіть слова парами.
Творення нових слів від тих, які існують у мові, є найважливішим засобом
збагачення словникового складу мови.
Практичне
завдання 1
Спишіть. Доведіть, що в кожній парі перше слово є твірним для другого.
Позначте твірні основи, а також суфікси і префікси, за допомогою яких утворено
похідні слова
Якщо ви правильно виконали завдання, з останніх букв слів складеться
закінчення вислову Олександра Олеся: «Наше життя —…
Третє зайве
Спишіть слова, розкриваючи дужки. У кожному ряду слів підкресліть зайве.
1.
(3,с)робити, (з,с)фотографувати, (з,с)хотіти.
2.
(3,с)молотити, (з,с)кривдити, (з,с)мовчати.
3.
(З,с)бігти, (з,с)розуміти, (з,с)хвилювати.
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
5-Г клас
Будова слова. Орфографія.
Завдання з 18.03.2020р.
по 20.03.2020р.
Блок 1
Опрацювати § 46, виконати
вправи 409, 412, 416.
Префікс
Префікс (від лат, рrае - попереду і fixus - прикріплений ) - це
значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових: чудовий – ПРЕчудовий, їхати – ВИїхати, плата
– ПЕРЕДплата, питати – Спитати, хмарний – БЕЗхмарний.
Суфікс
Суфікс (від лат. sufficus - прикріплений) —
це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових
слів: палЕЦЬ, бідНий, бігЛи, сріблЯСТий,
сільСЬКий, дівчИНа, далекО, ходИТИ.
Творення слів
Для утворення слів тієї
чи іншої частини мови використовують певні суфікси. НАПРИКЛАД:
Прислівники та
неозначена форма дієслова не мають закінчень, тому після кореня в них можуть
бути лише суфікси.
НАПРИКЛАД: швидКО, ходИТИ, несТИ.
Розбір слова за будовою
Послідовність розбору
1. Пояснити лексичне
значення слова; визначити, до якої частини мови воно належить.
2. Визначити закінчення
і основу. Вказати граматичні значення, які виражає закінчення.
3.
Визначити корінь, дібравши спільнокореневі слова.
4.
Визначити префікс (префікси), суфікс (суфікси).
Зразок усного розбору
Липень. Слово має нульове закінчення, що вказує на називний відмінок, однину,
чоловічий рід. Основа слова - липень. Добираючи спільнокореневі слова (липа,
липневий, липовий), виділимо корінь - лип. Після кореня є суфікс -ень.
Зразок письмового
розбору
Практичні завдання
Конструювання нових слів
Від поданих слів за допомогою префіксів не-, без-, роз-
утворіть спільнокореневі слова протилежного значення.
Корінь слова - це головна значуща
частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє
загальне лексичне значення.
Усі ці слова пов’язані загальним
лексичним значенням - віднесеності до пори року, що настає після весни. Це
значення виражає корінь літ.
Зверніть
увагу!!!
Унаслідок чергування звуків корінь може змінювати свій
звуковий склад.
Спільнокореневі слова
Слова зі спільним коренем, але з різними лексичними
значеннями називають спільнокореневими.
Зверніть
увагу!!!
Спільнокореневі слова можуть належати як до однієї, так і до
різних частин мови.
Форми слова
Потрібно розрізняти спільнокореневі слова і форми слова.
Форми слова мають одну й ту саму основу, але різні закінчення і різняться між
собою лише граматичними значеннями.
ПОРІВНЯЙМО:
ЧОМУ ТАК? Поясніть, чому слова першого рядка є
спільнокореневими, а другого - ні.
Переглянути відео
Практичні
завдання
Творча робота
Позначте в словах корені, дібравши до цих слів по 2-3
спільнокореневих. У яких з поданих слів корінь може змінювати звуковий склад?
Прочитайте зашифровані слова. Який корінь їх об’єднує?
Бажаю успіхів!
Дякую за роботу!
Завдання на
16.03.2020р.
Опрацювати § 44, виконати
вправи 391, 393, 396.
Запам’ятай!!!
Значущі
частини
Значущі
частини слова
Слово має здатність ділитися на найменші значущі
частини, які є будівельним матеріалом для слова.
Закінчення
Закінчення — це значуща частина
слова, яка змінюється. НАПРИКЛАД:
Нульове закінчення
Закінчення може бути звуковим і нульовим. Звуковим називають закінчення, що
виражене звуком і позначене на письмі буквою.
Нульовим називають закінчення, що
не виражене звуком і не позначене буквою.
ПОРІВНЯЙМО:
Роль закінчення
Закінчення служить для зв’язку слів у
словосполученні та реченні. Закінчення виражає граматичне значення слова (рід,
число, відмінок, час тощо).
НАПРИКЛАД, у слові хліб нульове закінчення виражає таке
граматичне значення: чоловічий рід, однина, називний відмінок.
Основа
Основа слова — це частина слова без
закінчення.
Основа виражає лексичне значення слова. До її складу входить корінь, а також
префікс (префікси) і суфікс (суфікси).
Незмінні слова
Слова бувають змінні (весна, весною, весну, веснами) та незмінні (навесні).
Змінні слова набувають різних
форм, змінюючи своє закінчення за відмінками, родами, числами. Форми того самого слова (вода, води,
воді, водою) треба відрізняти від спільнокореневих
слів (підводник, водяний, водоймище).
Закінчення мають лише змінні
слова. Незмінні слова не мають
закінчень.
Незмінними є:
• невідмінювані іменники та прикметники: таксі, бюро, міні, максі;
До слова гострий дібрати
якомога більше слів у переносному значенні.
13. 02. 2018
Завдання:
опрацювати матеріал§ 41, с. 152, виконати запропоновані завдання.
Запам’ятай!!!
В українській мові м’якість приголосних на
письмі позначають:
— буквою ь (м’який
знак): сіль, дзьоб;
— буквами є, ю, я,
коли вони стоять після м’якого приголосного: синє, тюль,
клятва;
— буквою і: зірка, річка.
Деякі приголосні за м’якістю й твердістю
утворюють пари.
Син – синь,
рис – рись, ліз – лізь, лан – лань, тінь – тин, ряд – радь, мир – міряй, сир –
сіряк, Вир – вір.
У сучасній українській мові виділяють
приголосні м’які і пом’якшені. При вимові м’яких приголосних середня частина
спинки язика зближується з твердим піднебінням, а при вимові пом’якшених —
підноситься до твердого піднебіння.
Такі приголосні не мають пари за м’якістю. Вони
можуть лише пом’якшуватись, якщо після них пишеться літера і.
Це
приголосні:
- губні [б], [ п] , [в] , [м] , [ф ];
-
шиплячі [ж] , [ч] , [ш] , [дж];
-
задньоязикові [г] ,[ґ], [к], [ х];
Приголосний
й завжди м’який, не залежно від
того, який звук стоїть після нього.
Розподільний
диктант із ключем
Розподіліть слова з м’якими і пом’якшеними
приголосними в дві колонки.
Підкресліть першу літеру в словах з м’якими
приголосними і причитайте назву збірки віршів Т. Шевченка.
Творча перебудова
Замінивши
твердий приголосний на м’який, утворіть від поданих слів інші слова або форми
слів.
Борис, лак, раба, перелаз, рад, суди, кін, завод,
зелен.
12. 02. 2018
Пропоную повторити теми:"Ненаголошені Е та И у коренях слів", "Вимова
приголосних звуків. Уподібнення їх", "Спрощення у групах
приголосних", "Чергування голосних і приголосних звуків" та
виконати тести для перевірки знань (письмово у зошитах).
Контрольна
робота за темою
«Вимова й
чергування голосних і приголосних звуків»
Виконайте тестові завдання. Оберіть один правильний варіант.
Шановні п'ятикласники, у зв'язку із продовженням
карантину пропоную вдумливо опрацювати матеріал § 39, закріпити його
шляхом виконання практичних завдань у зошиті.
Завдання №1 Творчий диктант
Поставити подані слова у формі кличного відмінка. Підкреслити
букви, що позначають звуки, які чергуються.
Зразок: козак –
козаче.
Козак, пастух, друг, Явтух, вовк, птах, заєць.
Завдання №2 «Утвори дієслівну пару»
Утворити від кожного поданого дієслова форму першої особи
однини. Підкреслити букви, що позначають звуки, які чергуються.
Домашнє завдання: з підручника виконати вправи 358, 362, 363.
Бажаю успіху!!!
04. 02. 2018
Усний (письмовий) твір-опис предмета в
художньому стилі
Учитель:
Відгадайте загадку:
На Я починається,
На Я кінчається.
У саду росте,
На ній плоди є. (Яблуня)
- Які плоди ростуть на яблуні?
(Яблука)
Яблука бувають різного забарвлення, також вони різні і за формою, розміром.
- А яке яблуко на дотик? (Тверде).
- Як використовують люди яблука? (Варять повидло, компот, роблять сік, так
їдять).
- Бачите, як багато ви знаєте про яблуко і можете розповісти про нього. Скажімо,
на які ознаки потрібно звернути увагу. (На форму, колір, розмір,
смак, користь для людей).
Перегляд відео реклами соку «Садочок»
В цьому відеоролику від Садочка – зворушлива історія дружби дідуся та
його онука, яка розгортається в яблуневому садку. Вона присвячена всім нам –
сучасним мешканцям міст, які більшу частину свого життя проводять далеко від
живої природи, в полоні стресів та гаджетів. Всім нам, хто перестав вірити в
чудеса та радіти звичайним речам... Адже для справжньої радості іноді треба так
мало – всього один день, один сад і один... їжачок! В Садочку ростуть не тільки
яблука для соків, а ще й по-справжньому росте любов!
Пошукова робота
Назвати усі ключові слова відеоролика і записати їх.
Немає коментарів:
Дописати коментар