Українська мова 8 клас

Завдання для учнів 8-В класу на період карантину
         Завдання з 14.04.2020р. по 15.04.2020р.
Відокремлені прикладки
1. Ретельно опрацювати теоретичний матеріал підручника п. 33, с. 152-153.
Запам'ятайте!!!
Відокремлена прикладка – це один із способів ускладнення простого речення. Нагадаємо, що прикладка – це особливий вид означення, яке виражене іменником та узгоджується з пояснювальним словом лише у відмінку.
Відокремлені прикладки виділяються на письмі КОМОЮ в таких випадках:
1) Якщо поширені чи непоширені прикладки стоять після означуваного іменника і пояснюють, уточнюють його.
У дверях аудиторії стоїть староста, їхній друг і помічник.
Коментар. У цьому реченні поширена прикладка, виражена двома однорідними іменниками – друг і помічник, які поєднані сурядним єднальним сполучником і, стоїть після означуваного іменника староста. Прикладка в постпозицію й тому відокремлюється комою.
2) Якщо одинична (непоширена) прикладка стоїть після означуваного іменника – власної назви.
Геніальний Тарас Шевченко, Кобзар, безмежно любив Дніпро й тому не випадково заповів поховати себе на Канівських схилах.
Коментар. У цьому реченні означуваним іменником є власна назва – Тарас Шевченко, після якої пишемо прикладку (Кобзар), яку виділяємо з обох боків комами.
3) Якщо прикладка стоїть перед означуваним іменником і має обставинне значення (найчастіше причинове, що можна встановити за допомогою запитань: Чому? Через що?).
Прихильник українського фольклору, Олег Скрипка щороку організовує етнофестиваль «Країна мрій».
Лірик за натурою, Микола Пимоненко звертався і до сюжету, просякнутого драматичною романтикою.
Коментар. В обох реченнях причина вчинків відомих людей закладена у відокремлених прикладках, що стоять на початку речень. Ставимо запитання: «Чому Олег Скрипка щороку організовує етнофестиваль “Країна мрій”»? Відповідь: «Тому що він є прихильником українського фольклору». Наступне запитання: «Чому Микола Пимоненко звертався до жанру сюжету?» Відповідь: «Тому що він був ліриком за натурою». Тож у таких випадках прикладки відокремлюємо комами без жодних вагань.
4) Якщо прикладка пояснює особовий займенник, при цьому її позиція щодо означуваного слова не має значення.
Ось вони, рідні озера та луки, в синім добрі солов’їних очей.
Я, людина двадцятого віку, – і от, зачудована, бачу лише первозданність (Л. Костенко).
Коментар. Це одне з найпростіших правил. Головне – це правильно визначити означуване слово. Якщо воно виражене особовим займенником, то питань більше не виникає, – відокремлюємо таку прикладку за допомогою коми.
5) Якщо прикладка приєднується до означуваного слова за допомогою таких уточнювальних слів (сполучників, прислівників, часток):
а саме,
або (в значенні тобто),
в тому числі,
за походженням,
зокрема,
на ім’я,
на прізвище,
навіть,
наприклад,
особливо,
родом,
так званий,
тобто,
як-от.
Яків Брус, на прізвище Ява, за тридцять повоєнних літ обіймав навперемінно кілька посад (Г. Тютюнник).
Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий (Нар. пісня).
У Карпатах багато вічнозелених дерев, зокрема смерек.
Ягель, або оленячий мох, росте переважно у холодній тундрі.
Коментар. У всіх наведених реченнях встановити потребу у відокремленні прикладки допомагають уточнювальні слова, наведені нами в переліку вище, які виконують роль своєрідних маркерів. Якщо вони є, то комою прикладку обов’язково відокремлюємо.
6) Якщо прикладка приєднується за допомогою сполучника як і має додатковий обставинний відтінок.
АЛЕ
Якщо прикладка із сполучником як не має додаткового обставинного відтінку або має значення «в ролі кого, чого», то в такому випадку вона не відокремлюється.
Як учений, етнограф і фольклорист, Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчості (М. Рильський).
Амвросія Бучму як артиста я знав іще тоді, коли він грав у «Березолі» (М. Рильський).
Андрій Шевченко як футболіст відомий далеко за межами України.
Коментар. У першому реченні ставимо запитання: «Чому Франко все життя був небайдужим до народної творчості?» Даємо логічну відповідь: «Тому що він був ученим, етнографом і фольклористом». Тобто за допомогою питання ми з’ясовуємо, що прикладка зі сполучником як у цьому реченні має додатковий обставинний відтінок, зокрема причини.
Натомість у двох наступних реченнях ми спостерігаємо іншу «картину». Ставимо природне запитання: «В ролі кого я знав Амвросія Бучму і в ролі кого Андрій Шевченко відомий у світі?». Тож за допомогою такого запитання з’ясовуємо, що відокремлювати цю прикладну не потрібно, відповідно, й кому не ставимо.
7) Якщо прикладка є власним іменем, то вона частіше відокремлюється комами.
Для Григора Тютюнника великим авторитетом був старший брат, Григорій Тютюнник.
Коментар. У цьому реченні прикладка – власна назва, яка стоїть в кінці речення і виділяється комою. Хоча як індивідуальний авторський знак може бути й тире.
Прикладки виділяються ТИРЕ в таких випадках:
1) Якщо прикладка має уточнювальне значення і перед нею можна поставити слова «а саме». У такому разі виділення часто відбувається з обох боків.
А дві донечки – вмиті суниці – повнощоко крізь шибку цвіли (І. Драч).
Коментар. У цьому реченні прикладка, виражена словосполученням, має уточнювальне значення, що встановлюємо таким чином: дві донечки, а саме вмиті суниці… Тож прикладку виділяємо з двох боків ТИРЕ.
2) Якщо поширена чи навіть одинична прикладка стоїть у кінці речення та перед нею можна, не змінюючи значення, вставити слова „а саме”:
Тут, на терені теперішнього Ботанічного саду, був «Красний двір» – літня резиденція київського князя.
А на порозі пнеться вже друге маля – Орися, материна доня.

Коментар. У цих реченнях прикладки стоять у кінці речення, а еред ними можемо вставити наше «а саме», як-от: Тут, на терені теперішнього Ботанічного саду, був «Красний двір», А САМЕ літня резиденція київського князя.

2. Переглянути відеоурок за темою "Відокремлена прикладка" за посиланням 



ПУНКТУАЦІЙНИЙ ПРАКТИКУМ
Запишіть речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділіть відокремлені прикладки. З'ясуйте, у яких реченнях доцільно вжити тире.
1. Прибув мій канівський земляк Середа на ім’я Петро. (Г. Косинок)
2. Дружина Платона Симиренка Софія за походженням французька дворянка швидко перейняла козацькі звичаї родини, охоче спілкувалася українською мовою. (Л. Мацько)
3. Із Любечем давньоруським містом пов’язані долі багатьох руських князів Олега, Ярослава Володимировича. (М. Тищенко)
4. Особливо вразила і запам’яталася всім художня композиція Сашка Довженка «Святки» поетична розповідь про народні новорічні торжества. (С. Плачинда)
!!! ЗРОБИТИ ПОВНИЙ СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР 1 РЕЧЕННЯ (Прибув мій канівський земляк Середа на ім’я Петро.)

ТВОРЧА ПЕРЕБУДОВА
Поширте речення відокремленими прикладками з довідки.
Україна ... є для нас рідною ласкавою матір’ю. Ім’я Ліни Костенко ... відоме серед шанувальників поетичного слова. Мого товариша ... поважали вчителі та учні.
Довідка: наша Батьківщина, української поетеси, як відмінника навчання.

 Завдання необхідно виконати до 15 квітня і надіслати мені на Гугл диск (а в кого не вийде, то на вайбер) за звичним посиланням на папку 8-В класу 


https://drive.google.com/drive/folders/1eH0cc9gtd1762EGELFsaeniiaWbRT05P?usp=sharing

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання для учнів 8-Б класу на період карантину
      Завдання з 14.04.2020р. по 15.04.2020р.
Контрольна робота за темами 
«РЕЧЕННЯ ІЗ ЗВЕРТАННЯМИ, ВСТАВНИМИ І ВСТАВЛЕНИМИ КОНСТРУКЦІЯМИ» 
Варіант І (для всіх однаковий)
     1. Укажіть речення зі звертанням.
а) Моя думка, краще закріпитися і чекати допомоги.
б) Вже почалось, мабуть, майбутнє.
в) Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим.
г) І вже не існувало для нього нічого, окрім озера, осики й хмелю.
    
2. Позначте правильне твердження.
а) Світе ясний, світе мій прекрасний, хочу я у пісні повсякчасно лиш для тебе жити, не вмирать. У цьому реченні є поширене звертання світе ясний.
б) Душа моя убогая, чого марно плачеш? Складне речення, звертання немає.
в) Земле моя, я сходив тебе вздовж і впоперек. У цьому реченні є непоширене звертання земле.
г) Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю. У реченні є непоширене звертання лебедонько.
    
3. Позначте речення, в якому правильно розставлено розділові знаки.
а) Розцвітай, ти, веснонько красна, духом творчості все онови.
б) Благословенні, ви, сліди, не змиті вічності дощами мандрівника Сковороди.
в) Розвійтеся з вітром, листочки, зів'ялі розвійтесь як тихе зітхання!
г) Україно! Ти моя молитво!
     
4. Своє ставлення до повідомлюваного мовець виражає за допомогою:
а) однорідних членів речення;
б) вставних слів, словосполучень і речень;
в) звертань;
г) відокремлених членів речення.
    
5. Позначте речення зі вставними конструкціями.
а) У дубині вечеряли дятли, наїдаючись, видно, на зиму.
б) У таких болях ішли дні, місяці і, нарешті, роки.
в) Маю я святе синівське право, з матір'ю побуть на самоті.
г) Для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та коханий.
    
6. Позначте речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки.
а) В неволі тяжко, хоча й волі сказать по правді не було.
б) Завітати у Чернятин, скажімо, у вихідний день — значить побувати на святі кольорів.
в) Почав, отже, ходити і я до школи.
г) А все-таки котюзі як кажуть, буде по заслузі.
    
7. Вставні слова по-перше, нарешті, з одного боку, між іншим, отже, власне кажучи виражають:
а) впевненість або невпевненість;
б) емоції мовця;
в) порядок викладу думок та зв'язок їх між собою;
г) джерело повідомлення.
    
8. Позначте правильне твердження. (Деякі розділові знаки опущено.)
а) Часом переконливішим здається чиєсь фантастичне припущення, що всі ми пришельці з далеких планет.
У реченні виділено вставне слово, яке з обох боків треба виділити комами.
б) Петрів ешелон був одним із останніх, а може й найостанніший.
У реченні немає вставних слів. 
в) Старому видно було ніяково за те, що виявив перед незнайомою людиною слабкість.
Виділене слово є вставним, його треба відокремити комами, 
г) Буває вечірня зоря золота, буває рожева, а ця ось багрянисто-туманна.
У цьому реченні виділено вставні слова, їх треба виділяти комами.
      
9. Вставні конструкції виділяються:
а)     комами;
б)    лапками;
в)     дужками;
г)     тире.


       10. Чим вставлені конструкції відрізняються від вставних?
а) Місцем у реченні;
б) будовою;
в) вони містять у собі додаткове повідомлення; 
г) інтонацією та розділовими знаками при них.
      
11. Позначте речення, у якому правильно розставлено розділові знаки?
а) Мовчазний чолов'яга, котрий тоді ще жив у селі, приїхав на ту нагоду до міста возом, на його свиті й досі висіли жовті соломинки, дивився байдужно й тупо.
б) Востаннє мотор заглохнув — і цього разу, здається, остаточно,— коли їм зосталось усього кілометр до місця робіт на трасі каналу.
в) Там батько, плачучи з дітьми, а ми малі були і голі — не витерпів лихої долі, умер на панщині.
г) Є люди на землі — а то б не варто й жити — що крізь щоденний труд уміють і любити, і усміхатись, й мислити, й шукать.
       
12. Укажіть правильні варіанти синтаксичного аналізу речення. 
а) Пробач мені, пісне, непрохані сльози!
Речення просте, спонукальне, окличне, односкладне, неозначено-особове, поширене, повне.
б) Алхіміки, відомо всім, віками шукали філософський камінь.
Речення просте, розповідне, неокличне, стверджувальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене вставними словами.
в) Буває, іноді дивлюся, дивуюся дивом.
Речення розповідне, просте, односкладне, поширене, повне, неускладнене.
г) Справді, острівець наш був схожий на розкрилений легкий вітрильник.
Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене вставним словом справді, яке виражає впевненість.

13. З поданими словами складіть по два речення. В одному випадку ці слова повинні бути звертаннями/вставними словами, а в іншому — членами речення.

Кажуть, видно;
моя рідна земля, мама.

Завдання необхідно виконати до 15 квітня і надіслати мені на Гугл диск (а в кого не вийде, то на вайбер) за звичним посиланням на папку 8-Б класу 

https://drive.google.com/drive/folders/1k4c3XA2y44Btyvaiv-8mwznLvLz599ny?usp=sharing

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання для учнів 8-Г класу на період карантину
     Завдання з 10.04.2020р. по 13.04.2020р.
Вставлені конструкції. Розділові знаки при них.
1. Опрацювати § 29
Запам’ятай!!!
Дуже подібними до вставних є вставлені конструкції. Але вставлені слова, словосполучення і речення, на відміну від вставних, НЕ виражають ставлення мовця до висловленої думки, не містять оцінки повідомлення, вказівки на його джерело, тому не можуть бути на початку речення. Вони вносять в основне речення додаткові відомості з уточненням, поясненням, приєднуються до основного речення без сполучників або за допомогою сполучників і сполучних слів.
Вставлені конструкції можуть виділятися комами, тире або дужками.
Наприклад:
1. Перебування у Києві, уяви собі, багато дало мені для п’єси.
2. Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима!) Княгиня почала дітей навчати.
3. Позбавити людину рідної мови — чи то згідно з її волі, чи всупереч їй — аморально...
2. Виконати вправи 302, 303 (письмово).
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

                   
Завдання для учнів 8-В класу на період карантину
         Завдання з 08.04.2020р. по 14.04.2020р.
Правильна побудова речень відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами
1. Нагадую, що треба повторно ретельно опрацювати §32. Пригадати матеріал за 7 клас про умови відокремлення дієприкметникових зворотів.
2. Творче моделювання
З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова. Утворені речення запишіть, звороти підкресліть, поясніть уживання розділових знаків.
1. Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світлу.
2. Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розморені останнім теплом осені.
3. Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.
Творча перебудова
Перебудуйте речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими.
1. Оповитий тишею степ дихав пахощами трав.
2. Тихий солодкий дощик сіється щедро на вулиці.
Вправа «Я — редактор»
Запишіть правильно речення, які потребують редагування.
1. Ми розмістилися на добре вимощеному возі свіжою травою.
2. Степ розлігся перед мандрівником, який переливався барвами весняного цвіту.

3. Мандрівник прибився на наш вогонь, наляканий грозою в горах.
Нагадую, що виконані завдання скидаємо за посиланням: 
https://drive.google.com/drive/folders/1eH0cc9gtd1762EGELFsaeniiaWbRT05P?usp=sharing

БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання для учнів 8-Б класу на період карантину
               Завдання з 08.04.2020р. по 14.04.2020р.
Вставлені конструкції. Розділові знаки при них. 
Тренувальні вправи
          Нагадую, що перед цим треба було ретельно опрацювати § 29 
1. Розподільний диктант
Запишіть у два стовпчики речення: 1) зі вставними словами (словосполученнями), 2) зі вставленими конструкціями.
1. Здається, ніколи не було так темно, як в оці перші тривожні ночі світломаскувань.
2. Оддали мене в школу рано. Не було, мабуть, мені й шести літ.
3.  Єсть у мене щирий батько (рідного немає) — дасть він мені раду з вами.
4. Катерина Павлівна (так звали вчительку) підвела на мене свої по-українському замріяні очі.
5. Мій дідусь танкіст — казала бабуся — у війну дійшов до Варшави.
6. Кажуть, мудрість приходить з роками.

2. Виконати тестове домашнє завдання  
«Вставні і вставлені слова, словосполучення й речення».
Код доступу 772590, відкривши посилання join.naurok.ua
!!! Завдання необхідно виконати до 14 квітня до 19.00
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

                       Завдання для учнів 8-Б класу на період карантину
     Завдання з 07.04.2020р. по 08.04.2020р.
Вставлені конструкції. Розділові знаки при них.
1. Опрацювати § 29
Запам’ятай!!!
Дуже подібними до вставних є вставлені конструкції. Але вставлені слова, словосполучення і речення, на відміну від вставних, НЕ виражають ставлення мовця до висловленої думки, не містять оцінки повідомлення, вказівки на його джерело, тому не можуть бути на початку речення. Вони вносять в основне речення додаткові відомості з уточненням, поясненням, приєднуються до основного речення без сполучників або за допомогою сполучників і сполучних слів.
Вставлені конструкції можуть виділятися комами, тире або дужками.
Наприклад:
1. Перебування у Києві, уяви собі, багато дало мені для п’єси.
2. Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима!) Княгиня почала дітей навчати.
3. Позбавити людину рідної мови — чи то згідно з її волі, чи всупереч їй — аморально...
2. Виконати вправи 302, 303 (письмово).
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання для учнів 8-В класу на період карантину
                      Завдання з 07.04.2020р. по 08.04.2020р.
КОНТРОЛЬНИЙ ТВІР-РОЗДУМ НА МОРАЛЬНО- ЕТИЧНУ ТЕМУ В ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ
1. Нагадуємо, що над написанням подібного твору ми вже працювали, тому повторно опрацьовуємо с. 221-223 підручника.
2. Ознайомлення зі структурою твору.
Здебільшого твір вибудовується у формі твору-роздуму і відповідає такій схемі.
1.                     ВСТУП (підведення до проблеми: чому я над цим замислився — став учасником чи свідком якоїсь події, щось почув чи прочитав).
2.                     ТЕЗА ТВОРУ.
3.                     Доказ на підтвердження або спростування тези.
4.                     Доказ (або приклад).
5.                     Доказ (або приклад).
6.                     ВИСНОВКИ.
Основною сферою застосування текстів публіцистичного стилю є суспільно-політичне життя. Ознаками стилю є інформативність, логічність, фактографічність, точність (ці риси єднають його з науковим), образність, піднесеність, емоційність, експресивність (цими рисами публіцистичний стиль подібний до художнього).
Серед мовних ознак публіцистичного стилю — уживання суспільно-політичної лексики, емоційно-забарвлених слів, риторичних запитань. Стверджень та звертань, окличних речень. Ознакою, властивою власне публіцистичному стилю, є відверта підкреслена оцінність, що виявляється в уживанні оцінних слів.
Перелік рекомендованих тем
1.                     Своє, рідне — своєрідне.
2.                     У чому призначення людини?
3.                     Людина — це обов’язок, а не титул.
4.                     Як відшукати свій шлях у житті.
5.                     Чи зможуть з часом селфі замінити родинні фотографії.
6.                     Чи легко бути молодим?
7.                     Доброта — це порятунок людства, життєдайний дар чи непотрібний пережиток?
8.                     Чи можна навчитися відчувати чужий біль?
9.                     Даймо на працю для України серце, і розум, і руки.
10.                 Правді в очі дивіться прямо.
11.                 Ти кермуй туди спокійно, де горить мета твоя.
12.                 Цінуйте кожну мить життя.
13.                 Чого сьогодні не вистачає українцям?
14.                 Що нам потрібно відроджувати?

Послідовність роботи
Написання роботи треба розпочати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми та визначення меж теми. Потрібно з’ясувати, що саме треба сказати чи написати, щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найважливішим, що менш важливим, але все ж бажаним, від чого слід відмовитися через несуттєвість чи неактуальність.
Після цього обміркувати головну думку майбутнього твору — висновок, який має випливати з усього сказаного чи написаного.
Наступний етап — це добір відповідного фактичного матеріалу та його систематизація. Джерелом фактів для розкриття теми може служити досвід автора майбутнього твору, інформація, одержана ним від учасників або свідків певних подій, статистичні дані з довідників, підручників, періодики. Авторові не слід нехтувати також власною уявою.
Систематизувати ретельно зібраний фактичний матеріал найкраще у вигляді плану твору.
Після складання плану переходимо до наступного етапу — створення тексту.
Вимоги до твору:
· чітке формулювання тези;
· добір чітких і вичерпних аргументів на її підтвердження або спростування;
· логічність і послідовність викладу думок;
· точність висновків.
Важливе завдання — добір виражальних засобів мови (слів, граматичних форм, синтаксичних конструкцій), що відповідають вимогам вибраного стилю.

ПАМ’ЯТКА «Як складати твори на морально-етичну тему в публіцистичному стилі»
1.                     Продумати тему твору та його зміст.
2.                     Опрацювати необхідну літературу.
3.                     Визначити основну думку твору.
4.                     Продумати послідовність твору-роздуму, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна частина,, висновок).
5.                     Самостійно скласти план висловлення.
6.                     Обрати стиль викладу.
7.                     Під час написання твору необхідно дбати про розкриття його теми.
8.                     Бути уважним до вживання мовних засобів у творі.
9.                     Відтворити твір спочатку подумки, а потім — у писемній формі.
ОБИРАЄМО 1 ТЕМУ ІЗ 14 ЗАПРОПОНОВАНИХ ВИЩЕ
Пишемо твір (із використанням відокремлених членів речення, бо саме цю тему ми вивчаємо) у будь-якому текстовому редакторі і завантажуємо у відповідну іменну папку на гугл диску.


Твори приймаються до 8 квітня 2020р. до 22.00.
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання для учнів 8-Г класу на період карантину
       Завдання з 06.04.2020р. по 10.04.2020р.
Урок мовленнєвого розвитку
Тема: Письмовий стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі
1.                    Опрацювати матеріал підручника с. 194-195.
2.                    Пригадати, які стилі та типи мовлення вам відомі.
3.                    Прочитати вдумливо текст переказу вправи 427.
4.                    Лексична робота (виписати до зошита слова, пояснити їх значення)
Жевріти, яр, хутір, стерня.
5.                    Орфографічна розминка
Переписати до зошита слова із тексту переказу, запам’ятати їхнє написання, пояснити (усно) орфограми.
Тьмариться, літньої, зарево, малопомітною, глибоким, промінні, недокошеної, розтягнулися, з-під верб, ганчір’я, пречудними, де-не-де, сонному.
6.                    Опрацювати пам’ятки на с. 186 підручника «Як працювати над стислим переказом», а також «Орієнтовна схема складного плану».
7.                    Скласти план тексту вправи 427.
8.                    Написати за матеріалом тексту вправи 427 СТИСЛИЙ (НЕ ДЕТАЛЬНИЙ) переказ тексту за складеним за зразком с. 186 планом.
9.                    Пам’ятаймо, що текст потрібно читати ТРИЧІ, потім ЗГОРНУТИ ПІДРУЧНИК і писати переказ, НЕ СПИСУЮЧИПрацюємо совісно!
!!! Обсяг тексту переказу не повинен перевищувати 1 сторінку.
Нагадую, що роботи надсилаємо мені на Гугл диск або на вайбер.

БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
ДАЛІ БУДЕ!
                    
       Завдання для учнів 8-Г класу на період карантину
       Завдання з 03.04.2020р. по 06.04.2020р.
Вставні слова, словосполучення. Розділові знаки при них.
Нагадую, що перед цим треба було ретельно 
Опрацювати § 28

Тестова робота
(виконувати у зошитах і присилати мені результати на вайбер або на Гугл диск за посиланням у папку відповідного класу)

1. Яке речення містить вставне слово (розділові знаки вилучено)?
А Диво дивнеє на світі з тим серцем буває!
Б Нарешті рушив пароплав, покірний волі капітана.
В Певно руїну та буря зробила?
Г Він знає це певно.
Д Його репліки і пропозиції були якраз до речі.

2. Укажіть речення, у якому вставне слово має значення впевненості.
А У північ, може, в південь, на світанні ми пригорнемося до рідної землі.
Б Правда, дими враз щезли, зате біля сахарні роїлась купа людей і чорніли підводи.
В У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення.
Г Раз ласуни, як водиться у них, поснідать добре захотіли.
Д Видно, знову нам доведеться йти пішки.

3. Укажіть речення, у якому вставне слово має значення невпевненості.
А Парубок спершу, мабуть-таки, чи й не прийняв її за ту польову царівну...
Б Відповідь він надіслав лише сьогодні, на жаль.
В І ось, нарешті, вершина.
Г На мене хтось-то набрехав (бодай би той добра не знав!), що я хабарики лупила.
Д Там, кажуть, з гір усю країну видно.

4. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає почуття мовця.
А На станції Гребінка у вагоні, нарешті, попросторішало.
Б На щастя, підходив Андрій.
В Вони встали й пішли — обоє чомусь засмучені — і вже до самої домівки мовчали.
Г Після цього він спинився на двох парах, які, за його словами, були прикладом як для учителів, так і для учнів з усіх поглядів.
Д Кажуть, сніг на полі — хліб у коморі.

5. Укажіть речення, у якому вставне слово має значення послідовності викладу.
А Хвала Богові, я вільна тепер.
Б Боже, яка моя мама красива — як на іконі Марія.
В Найвідоміший я у своєму селі після Гоголя, звісно, і після Тараса.
Г Улас Самчук вважав, що література покликана, по-перше, відображати життя, по-друге, нести в собі моральну істину, тобто бути повчальною.
Д Не сходить сонце на Вкраїні, напевне, й місяця нема.

6. Установіть відповідність між ускладнювальним засобом і реченням, що його містить.
1
Однорідні члени
А Сипнули врозтіч галки чи ворони.
2
Вставне слово
Б Царице небесна, заступнице моя милостива, заступись за мене.
3
Звертання
В А може, й справді це було на Десні?

2. Виконати тестове домашнє завдання онлайн на порталі 
«НА УРОК» за темою «Вставні слова, словосполучення. Розділові знаки при них»
Код доступу 938542, відкривши посилання join.naurok.ua

БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
ДАЛІ БУДЕ!   

                  
Завдання для учнів 8-Б класу на період карантину
Завдання з 01.04.2020р. по 07.04.2020р.
Урок мовленнєвого розвитку
Тема: Письмовий стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі
1.                    Опрацювати матеріал підручника с. 194-195.
2.                    Пригадати, які стилі та типи мовлення вам відомі.
3.                    Прочитати вдумливо текст переказу вправи 427.
4.                    Лексична робота (виписати до зошита слова, пояснити їх значення)
Жевріти, яр, хутір, стерня.
5.                    Орфографічна розминка
Переписати до зошита слова із тексту переказу, запам’ятати їхнє написання, пояснити (усно) орфограми.
Тьмариться, літньої, зарево, малопомітною, глибоким, промінні, недокошеної, розтягнулися, з-під верб, ганчір’я, пречудними, де-не-де, сонному.
6.                    Опрацювати пам’ятки на с. 186 підручника «Як працювати над стислим переказом», а також «Орієнтовна схема складного плану».
7.                    Скласти план тексту вправи 427.
8.                    Написати за матеріалом тексту вправи 427 СТИСЛИЙ (НЕ ДЕТАЛЬНИЙ) переказ тексту за складеним за зразком с. 186 планом.
9.                    Пам’ятаймо, що текст потрібно читати ТРИЧІ, потім ЗГОРНУТИ ПІДРУЧНИК і писати переказ, НЕ СПИСУЮЧИ. Працюємо совісно!
!!! Обсяг тексту переказу не повинен перевищувати 1 сторінку.
Нагадую, що роботи надсилаємо мені на Гугл диск або на вайбер.

БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
ДАЛІ БУДЕ!

Завдання для учнів 8-В класу на період карантину
                               Завдання з 01.04.2020р. по 07.04.2020р.
ВІДОКРЕМЛЕНІ ОЗНАЧЕННЯ
1.    Опрацювати § 32.
2.    Виконати вправу 315 (усно – уважно прочитати кожне речення, знайти відокремлені означення і вміти пояснити умови їх відокремлення), вправу 317 (письмово)

3.    Додатково переглянути відеоурок
за темою «ВІДОКРЕМЛЕНІ ОЗНАЧЕННЯ»
за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Qy84MrWWhAs

3. Творче спостереження з елементами аналізу (письмово)
Запишіть речення, підкресліть означення, дослідіть, чим вони виражені. Зробіть висновок про відокремлення означень.
1. Земля, живими соками багата, Дніпру дарує воду негірку.
2. І ліс, покритий краплями блискучими, сміється.
3. Повні осінню озера тут стоять, повні музикою сосни височать.
4. Затиснене між горами, село мало лише дві вулиці.
5. Громом налякана, змахує крилами чапля сердита.                             
 БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
                                                      ДАЛІ БУДЕ!

                                     Завдання для учнів 8-В класу 
                                            на період карантину
                    Завдання з 31.03.2020р. по 01.04.2020р.
1.    Опрацювати § 31, виконати вправу 308
ПІСЛЯ РЕТЕЛЬНОГО ОПРАЦЮВАННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
Поняття про відокремлення
Запам’ятай!!!
Другорядні члени речення, які для підсилення їх смислової ролі виділяються в усному мовленні інтонацією й паузами, а на письмі – відповідними розділовими знаками, називаються відокремленими.
Приклад:
В небі, чистім і прозорім, сонце сяє. (М. Рильський)
Це було літом, саме в жнива. (М. Коцюбинський)
Почувши за спиною шелест, вона озирнулась. (С. Васильченко)
Відокремленими бувають другорядні члени, яким властивий відтінок додаткового повідомлення, значення виключення або виділення тощо. Відокремлені члени речення доповнюють основний зміст речення, виражений іншими членами речення.
 Відокремлені уточнювальні члени речення відповідають на питання: а який саме? а як саме? де саме? а коли саме? а що(хто) саме? 
Вони уточнюють, конкретизують попередні члени речення, звужуючи або обмежуючи їх значення,  або виділяються для посилення їхнього змісту і значення, стоять безпосередньо після слова, яке конкретизують.
Приклад:
Деревця молоді, укриті білим пухом, тихенько сплять над Волгою в снігу.
Мандрівник вічний, невблаганний час іде вперед...
За функцією і синтаксичною роллю в реченні розрізняють:
·  відокремлені означення
Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією.
Малий, сиджу біля вікна і всього боюсь.
·  відокремлені прикладки
Солов'ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна. 
відокремлені обставини
Усяка пташечка, радіючи, співала.
Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах.
·  відокремлені додатки
На світі все знайдеш, крім рідної  матері.
відокремлені уточнювальні члени речення (будь-який член речення, найчастіше — обставини)
Коло самого дому, під вікнами, росли кущі жовтої акації. Ми, школярі, набираємо взимку свіжих знань у голову.
Ніч була гаряча, жнив'яна.
Зверни увагу!
Відокремлені члени речення вживаються у всіх стилях мовлення, конкретизуючи думку, збагачуючи виразність та образність тексту.

Можна додатково до теоретичного матеріалу переглянути відеоурок за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=MOL0WQk8joQ


ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ «ПЕРЕВІР СЕБЕ»
Визначте вид відокремленого члена речення.
 1. Вірний син трудової поневоленої України, Шевченко став найглибшим ви-разником народних дум і надій.
·       відокремлена прикладка
·       відокремлений додаток
·       відокремлена обставина
·       відокремлене означення

2. Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна.
·       відокремлене означення
·       відокремлена обставина
·       відокремлена прикладка
·       відокремлений додаток

3. Зясуйте, яким  членом речення є відокремлення?
 Співають усі, за винятком Ліни Яцуби, дочки відставника… 
·       означення
·       додаток
·       обставина

4. Наперекір огню і смерті, полки незборені і вперті боям виходили навстріч.
·       означення
·       додаток
·       обставина
Зверни увагу!!!
Щоб визначити вид відокремленого члена речення, слід поставити до нього питання від слова, яке уточнюється, конкретизується.
Приклад:
Лісник витягнув із свитки скриньку, тремтячими пальцями опустив у яму і, затаївши подих, почав її засипати.
почав засипати (як саме?) затаївши подих — відокремлена обставина
 Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна ягід (яких саме?) особливо дикої малини — відокремлена прикладка
 Хата, обсаджена любистком і ружами, глянула раптом на нього далекими вікнами...
хата  (яка саме?) обсаджена любистком і ружами — відокремлене означення
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
                                                   ДАЛІ БУДЕ!
                                       
                                        Завдання для учнів 8-В класу 
                                               на період карантину
                       Завдання з 31.03.2020р. по 01.04.2020р.

1. Повторити вивчене із тем "Звертання. Вставні слова,           словосполучення, речення. Розділові знаки при них"

2. Виконати тестові завдання на с. підручника  139-140.
Виконані завдання фотографувати і присилати мені на Гугл диск у папку свого класу. 
https://drive.google.com/open?id=1RArw6voMWAXi_JXhIjEHx05JZcdrE3qh

В кого виникнуть труднощі, присилайте на вайбер.
                 
                   Завдання для учнів 8-Б класу на період карантину
                               Завдання з 31.03.2020р.
Вставні слова, словосполучення. Розділові знаки при них.

Нагадую, що перед цим треба було ретельно 
Опрацювати § 28

Тестова робота
(виконувати у зошитах і присилати мені результати на вайбер або на Гугл диск у папку відповідного класу)
1. Яке речення містить вставне слово (розділові знаки вилучено)?
А Диво дивнеє на світі з тим серцем буває!
Б Нарешті рушив пароплав, покірний волі капітана.
В Певно руїну та буря зробила?
Г Він знає це певно.
Д Його репліки і пропозиції були якраз до речі.

2. Укажіть речення, у якому вставне слово має значення впевненості.
А У північ, може, в південь, на світанні ми пригорнемося до рідної землі.
Б Правда, дими враз щезли, зате біля сахарні роїлась купа людей і чорніли підводи.
В У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення.
Г Раз ласуни, як водиться у них, поснідать добре захотіли.
Д Видно, знову нам доведеться йти пішки.

3. Укажіть речення, у якому вставне слово має значення невпевненості.
А Парубок спершу, мабуть-таки, чи й не прийняв її за ту польову царівну...
Б Відповідь він надіслав лише сьогодні, на жаль.
В І ось, нарешті, вершина.
Г На мене хтось-то набрехав (бодай би той добра не знав!), що я хабарики лупила.
Д Там, кажуть, з гір усю країну видно.

4. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає почуття мовця.
А На станції Гребінка у вагоні, нарешті, попросторішало.
Б На щастя, підходив Андрій.
В Вони встали й пішли — обоє чомусь засмучені — і вже до самої домівки мовчали.
Г Після цього він спинився на двох парах, які, за його словами, були прикладом як для учителів, так і для учнів з усіх поглядів.
Д Кажуть, сніг на полі — хліб у коморі.

5. Укажіть речення, у якому вставне слово має значення послідовності викладу.
А Хвала Богові, я вільна тепер.
Б Боже, яка моя мама красива — як на іконі Марія.
В Найвідоміший я у своєму селі після Гоголя, звісно, і після Тараса.
Г Улас Самчук вважав, що література покликана, по-перше, відображати життя, по-друге, нести в собі моральну істину, тобто бути повчальною.
Д Не сходить сонце на Вкраїні, напевне, й місяця нема.

6. Установіть відповідність між ускладнювальним засобом і реченням, що його містить.
1
Однорідні члени
А Сипнули врозтіч галки чи ворони.
2
Вставне слово
Б Царице небесна, заступнице моя милостива, заступись за мене.
3
Звертання
В А може, й справді це було на Десні?

2. Виконати тестове домашнє завдання онлайн на порталі «НА УРОК» за темою «Вставні слова, словосполучення. Розділові знаки при них»
Код доступу 248853, відкривши посилання join.naurok.ua

БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!
ДАЛІ БУДЕ!


                     Завдання для учнів 8-Г класу 
                                      30.03.2020р.
                                    Звертаю увагу, 
     що завдання потрібно виконати до 3 квітня 2020р.
                             Речення зі звертаннями
               Опрацювати § 27, виконати вправи 278, 283.
Запам'ятай!!!
Звертання
Звертання — це слово або кілька слів, що називають особу чи предмет, до якого звернена мова. Звертання бувають поширені (складаються з кількох слів) і непоширені (складаються з одного слова).
Звертання може стояти на початку, в середині та в кінці речення.
Звертання виражаються:
■ кличним відмінком іменника: Що, весілля, доню моя?
■ прикметником, ужитим у значенні іменника: Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями.
Риторичне звертання (звернення) — риторична фігура, яка полягає в тому, що висловлення адресується до неживого предмета, абстрактного поняття, відсутньої особи, чим посилюється його виразність. Це звертання, яке не має на меті дійсного контакту з особою, предметом або явищем, до якого звертаються, і служить лише для того, щоб привернути до нього увагу читача й висловити ставлення мовця: О люди! Люди-небораки!
Звертання на письмі виділяють комами або знаком оклику (залежно від інтонації) на початку речення й комами з двох боків у середині речення. Якщо звертання стоїть наприкінці речення, то кому ставлять перед ним: Обізвався старий батько: «Чого ждеш, небого?»
Вигуки відділяють від звертання комами або знаком оклику: Боже мій! Іване! І ти мене покидаєш?
У складі поширеного звертання займенники ти, ви комами не виділяють: Моя ти доле молодая, не покидай мене.
Однорідні звертання, з’єднані сполучниками і, й, та, комою не розділяють.
Звертання виділяють комами разом зі словами, що належать до них: І тебе загнали, мій друже єдиний, мій Якове добрий!
Розділові знаки при звертаннях
Пунктограма
Приклади
..., Зв, ...
Плачте, діти козацькії, така ваша доля!
Зв!...
Брати мої, діти! Дайте мені порадоньку, що будем робити?
Зв,...
Люде добрі, де шлях в Московщину?
..., Зв!(?)
Під хатою заночуєм, сину мій Іване!
Де ти в світі погибаєш, сину мій єдиний?

Розподільний диктант
Прочитати речення, виписати із них звертання за будовою у 2 колонки: непоширені та поширені. Вказати також риторичні звертання. Зробити синтаксичний розбір виділеного речення.
1. Ой заграй, заграй, синесеньке море, та під тими байдаками.
2. Ой повій, повій, вітре, через море та з Великого Лугу.
3. Ой Дніпре мій, Дніпре, широкий та дужий!
4. Доле, де ти! Доле, де ти? Нема ніякої! Коли доброї жаль, Боже, то дай злої! злої!
5. Широкая, високая калино моя, не водою до схід сонця поливаная.
6. Зоре моя вечірняя, зійди над горою, поговорим тихесенько в неволі з тобою.
7. Дністре, водо каламутна, винеси на волю!
8. Прилітайте ж, мої любі, тихими речами привітаю вас, як діток, і заплачу з вами.
9. Прощавай же ти, моя нене, удово-небого, годуй діток; жива правда у Господа Бога!
10. Прощавай, світе, прощавай, земле, неприязний краю, мої думи, мої люті в хмари заховаю.
11. А ти, моя Україно, безталанна вдово, я до тебе літатиму з хмари на розмову.
12. Ходім, ходім, отамане, батьку ти мій, брате, мій єдиний!

(Із творів Т. Шевченка).
Виконати тестове домашнє завдання 
за темою "Звертання"
Код доступу 991517, відкривши посилання join.naurok.ua

Бажаю успіхів!
Дякую за роботу!



Завдання для учнів 8-Б, Г класу на період карантину
                      Завдання з 17.03.2020р. по 20.03.2020р.

Опрацювати § 28, виконати вправи 294, 295.

Поміркуй!!!
Прочитайте речення. Укажіть, якими словами і відтінками значень вони різняться.
Автобус запізнюється.
Автобус, здається, запізнюється.
Автобус, кажуть, запізнюється.
 Автобус, безперечно, запізнюється.
На жаль, автобус запізнюється.
Майте на увазі, автобус запізнюється.
Отже, автобус запізнюється.

Запам’ятай!!!
Вставними називаються слова або сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить (мовець), висловлює ставлення до того, що він повідомляє.
Вставні слова (словосполучення) не є членами речення, але тісно пов’язані зі змістом речення, можуть стосуватися всього речення або окремих його членів: Може, годину йшло товариство тою трудною, нетоптаною дорогою.

ГРУПИ ВСТАВНИХ СЛІВ 
(СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ) ЗА ЗНАЧЕННЯМ
Значення
Слова та словосполучення і
Впевненість чи невпевненість
може, може бути, мабуть, можливо, здається, очевидно, безумовно, без сумніву, справді
Джерело повідомлення
кажуть, по-моєму, мовляв, на мою думку, як мені здається, за свідченням, як відомо, як зазначено
Ставлення до висловлюваного
на щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна річ
Оцінка повідомлюваного як звичайного
як завжди, було, бувало, як водиться
Послідовність викладу думок
по-перше, по-друге, нарешті, отже, таким чином, значить, виявляється, виходить, до речі, наприклад
Увічливість
будь ласка, вибачте, прошу вас, дозвольте, даруйте на слові, майте на увазі
Привертання уваги
правду кажучи, між нами кажучи, словом, ніде правди діти, зверніть увагу, вірите, знаєте, уявіть собі

Переглянути відеоурок за темою 
"Вставні слова, словосполучення, речення"

                                
                                  Практичні завдання
Вибірковий диктант
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Знайдіть вставні слова (словосполучення). Укажіть їхні групи за значенням.
1. Даруйте на слові, але я вас не зрозумів.
2. Коваль, здається, все сам зрозумів.
3. На мою думку, такого наказу виконувати не слід.
4. А подумайте, пане, може, ви в молодості когось образили?
5. На жаль, правда твоя, бідолашна моя, люба моя Міго!
6. Мов стародавній дуб-велетень, стояв Захар Беркут серед молодого покоління і міг тепер бачити плоди своєї довголітньої діяльності. І певно, не без радості міг він глядіти на них.
7. Не можна, кажуть, людині помолодшати, а подобрішати завжди можна.
8. На щастя, надходив Андрій.
9. Ішла гроза зухвала, безумовно, в собі відчувши бушування сил.
10. Видно, кожен збере, що зібрати зуміє, кожен творить красу зі своєї краси.
11. Ніжність, наприклад, описати математично не можна.
12. По-перше, вона завжди знала всі уроки. По-друге, вона ніколи не спізнювалася.
13. Не жартуй наді мною, будь ласка. 

2. Виконати тестове домашнє завдання 
Код доступу 261452, відкривши посилання join.naurok.ua

Бажаю успіхів!
Дякую за роботу!


Завдання для учнів 8-В класу на період карантину
                       Завдання з 17.03.2020р. по 20.03.2020р.
1. Опрацювати § 29, виконати вправи 298, 299.
Запам’ятай!!!
Дуже подібними до вставних є вставлені конструкції. Але вставлені слова, словосполучення і речення, на відміну від вставних, НЕ виражають ставлення мовця до висловленої думки, не містять оцінки повідомлення, вказівки на його джерело, тому не можуть бути на початку речення. Вони вносять в основне речення додаткові відомості з уточненням, поясненням, приєднуються до основного речення без сполучників або за допомогою сполучників і сполучних слів.
Вставлені конструкції можуть виділятися комами, тире або дужками.
Наприклад:
1. Перебування у Києві, уяви собі, багато дало мені для п’єси.
2. Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима!) Княгиня почала дітей навчати.
3. Позбавити людину рідної мови — чи то згідно з її волі, чи всупереч їй — аморально...
Розподільний диктант
Запишіть у два стовпчики речення: 1) зі вставними словами (словосполученнями), 2) зі вставленими конструкціями.
1. Здається, ніколи не було так темно, як в оці перші тривожні ночі світломаскувань.
2. Оддали мене в школу рано. Не було, мабуть, мені й шести літ.
3.  Єсть у мене щирий батько (рідного немає) — дасть він мені раду з вами.
4. Катерина Павлівна (так звали вчительку) підвела на мене свої по-українському замріяні очі.
5. Мій дідусь танкіст — казала бабуся — у війну дійшов до Варшави.
6. Кажуть, мудрість приходить з роками.

2. Виконати тестове домашнє завдання 
Код доступу 367522, відкривши посилання join.naurok.ua

3. Виконати тестове домашнє завдання  «Вставні і вставлені слова, словосполучення й речення».
Код доступу 503122, відкривши посилання join.naurok.ua

2 коментарі:

  1. ..підкажіть куди кидати виконані завдання 8-Б класу???

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Виконані завдання підгрупи Похилько Л. В. завантажувати на Гугл диск за посиланням на папку 8-Б класу https://drive.google.com/drive/folders/1k4c3XA2y44Btyvaiv-8mwznLvLz599ny?usp=sharing або у вайбер.

      Видалити