Українська література 5 клас

Дорогі мої учні!

Щиро вітаю вас із завершенням навчального року!

Поради від учителя:

Отримуйте знання із задоволенням, навчайтеся в міру і сміливо насолоджуйтеся життям, але щоб не шкодувати, що вчилися погано!

Нехай навчання буде легким і приємним, а зусилля і бажання вчитися не будуть марними.

ЗАВДАННЯ НА ЛІТО:

БАЖАЮ

НАПОЛЕГЛИВОСТІ у розпочинанні нових справ,

СИЛ рано вставати,

СМІЛИВОСТІ зустрітися з новими людьми,

ЦІЛЕСПРЯМОВАНОСТІ у досягнення мети,

ВПЕРТОСТІ у підкоренні нових вершин, які ви, безумовно, зможете підкорити!

До зустрічі у новому навчальному році!


Список літератури для прочитання влітку

Обов'язковими є твори для прочитання

1. В. Винниченко. Оповідання "Федько-халамидник".

2. Володимир Рутківський. Повість "Джури козака Швайки".

3. Всеволод Нестайко. Повість "Тореадори з Васюківки".

4. Ярослав Стельмах. Повість "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера".

5. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку №9".

6. Емма Андієвська "Казка про ЯЯН", "Говорюща риба".


БАЖАЮ УСПІХУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 25.05.2020р. по 28.05.2020р. 
Контрольна робота 
за розділом "Рідна Україна. Світ природи"

Виконати контрольні тестові завдання за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4911696

Завдання необхідно виконати до  

26 травня 21:00

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 21.05.2020р. по 25.05.2020р. 
Микола Вінграновський "Сіроманець" 
Гуманізм повісті. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки.

Дочитати повість "Сіроманець" до кінця.
Переглянути таблиці та заповнити пропуски у них (риси характерів персонажів)

(переписувати усе із таблиці у зошит 
НЕ потрібно)




Переглянути хмару слів і визначити основні слова, що стосуються змісту повісті "Сіроманець"

Виконати тестові завдання за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2190522

Завдання необхідно виконати до  

25 травня 14:00

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 18.05.2020р. по 21.05.2020р. 

Микола Вінграновський "Сіроманець" - захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. 
Микола Вінграновський. "Сіроманець" (повість для дітей) - Мала ...
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=NU08fZ-CWaw

1. Опрацювати матеріл підручника про письменника с. 225-226

2. Читати повість "Сіроманець" (бажано повністю, бо вона надзвичайно захоплива) 
с. 227-245 (скорочено)
М.Вінграновський by Наталія Михайлова
3. Давати відповіді на питання 
с. 233, 234, 242, 245
М.Вінграновський by Наталія Михайлова
М.Вінграновський by Наталія Михайлова

Переглянути фільм за мотивами повісті 
М. Вінгановського "Сіроманець"
за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=CXEnouzS1b8

Розминка для зору
Знайдіть і порахуйте кількість вовків на картинці

Скласти анкети персонажів повісті (Сіроманця, Сашка, Василя Чепіжного) 
за звичним зразком ФБ сторінки


Бажаю успіху!
Дякую за роботу!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 14.05.2020р. по 18.05.2020р. 
Григір Тютюнник. Оповідання "Дивак". Допитливий,, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.

1. Пропоную зіграти гру за вивченим оповіданням, відкривши посилання
https://wordwall.net/ru/resource/1549240/григір-тютюнник-дивак

Результати сфотографувати і прислати мені

2. Виконати письмово подані завдання 
(1 із 3 поданих на ваш вибір)




3. Поміркувати над образом головного героя оповідання, Олеся, і написати мінітвір, що починався б словами 
"Олесь не дивак, тому що...." 
(достатньо 4-5 речень). 
У мінітворі ви маєте стати на захист Олеся і спростувати думку людей про те, що він дивак. 

Творіть! Фантазуйте. Бажаю успіху!
Дякую за роботу!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 07.05.2020р. по 14.05.2020р. 
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. Оповідання "Дивак". Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини.
1. Опрацювати с. 214-215 підручника про Григора Тютюнника.


2. Прочитати оповідання "Дивак" с. 216-222. 
Вміти відповідати на питання с. 219, 223.
Купити книгу Дивак. Вибрані твори (Григір Тютюнник) - 978-617-07 ...
3. Письмово виконати літературну гру

4. На основі прочитаного оповідання зробити висновки про характер головного героя, поміркувати і заповнити таблицю
Григір Тютюнник, добірка оповідань - Мала Сторінка
ОЛЕСЬ
ЛЮБИТЬ
НЕ ЛЮБИТЬ





Григір Тютюнник. "Дивак" | Тест з української літератури – «На Урок»Григір Тютюнник. "Дивак" | Тест з української літератури – «На Урок»

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 07.05.2020р. по 07.05.2020р. 
Друзі, вітаю, у нас розпочинається о 14.00 перевірна тестова робота.
Посилання для доступу
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=838961

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 04.05.2020р. по 07.05.2020р. 
Максим Рильський. Основні відомості про поета. 
Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. 
Поезії "Дощ", "Осінь-маляр із палітрою пишною..."
1. Опрацювати с. 209-211 підручника про М. Рильського та прочитати 2 поезії: "Дощ", "Осінь-маляр із палітрою пишною..."
2. Вміти відповідати на запитання, розміщені після поезій.











Переглянути відеоуроки за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=hXz5_grg5Xk




Перегляньте відеопоезію "Дощ"
https://www.youtube.com/watch?v=DjszVgRFs6s



Письмове завдання "Хто більше?"
Підібрати прикметники (епітети) до слова ДОЩ

(Наприклад: краплистий, весняний, грибний і т. ін.)

Перегляньте відеопоезію "Осінь-маляр із палітрою пишною..."
https://www.youtube.com/watch?v=FyMKUkFdHos
Письмове завдання "Хто уважний?"
Виписати усі дії осені (присудки), які вона виконувала у поезії. 

Нагадую, що цей прийом називається ПЕРСОНІФІКАЦІЯ - різновид метафори 
(осінь малює, літо сміється, зима сердиться, хмара плаче та ін.).

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 30.04.2020р. по 04.05.2020р. 
Контрольна робота з української літератури
за темою
«Рідна Україна. Світ природи»
(твори С. Васильченка, Т. Шевченка,  П. Тичини, Є. Гуцала)
(тестові завдання)
1. У якому поетичному творі Т. Шевченко описує селянську родину?
 а) «Садок вишневий коло хати…»;
 б) «За сонцем хмаронька пливе…»;
 в) «Мені тринадцятий минало».

2. Автор вірша «Не бував ти у наших краях» - це ..
 а) Тарас Шевченко;
 б) Павло Тичина;
 в) Євген Гуцало;

3. Знайдіть слово, що НЕ використовує Т. Шевченко в поезії  «Садок вишневий коло хати…»
а) тополя;
б) зіронька;
в) соловейко.

 4. Укажіть, як впливає на ліричного героя звук дзвонів у поезії П. Тичини «Гаї шумлять…»
а) вони огортають ніжною пеленою;
б) вони веселять, як на свято;
в) вони купають, мов ластівку,
г)квітують, маюють поля

5. Лось із твору Євгена Гуцала байдуже спостерігав, як наближаються діти, тому що:
 а) дуже знесилився, а до того ж людей не боявся;
 б) намагався приспати їхню пильність;
 в) змирився з тим, що мусить загинути;

6. Укажіть, як діти врятували лося із ополонки в кризі.
 а) прив’язавши за роги до своєї конячини;
 б) підклавши йому під черево товсті палиці;
 в) прорубавши від берега до ополонки доріжку.

7. Установіть відповідність
Літературний герой
Репліка
1. Шпичак («Лось»)
а) Прокинулась? Буде тобі забавка —   будеш мати, кого глядіти...
2.   Панський десятник («У бур'янах»)
б) Не моє діло, панові будеш казати. Ну, швидко, а то прогул писатиму.  
3.   Баба («У бур'янах»)
в) Що вийде? Розбіяка вийде — ось що! Ото чули про Кармелюка, а це другий буде такий.
4    Батько Григорій
(«У бур'янах»)                                   
г) Усі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде.

д)  Ану замовчіть мені, бо дістанеться вам  од мене й од батька вашого! Будете розумні, то                                                матимете й собі м'яса, не скривджу.
                                                
8. Порівняння вжито в рядку
а)  За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає...
б) Затихло все, тільки дівчата та соловейко не затих.
в)  Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...
г) А туман, неначе ворог, закриває море...

9. Прочитайте уривок з вірша.
Коли зірка йде по воду
весело сміється...
У ньому використано
а) епітет
б) порівняння
в) гіперболу 
г) персоніфікацію

10. Зображення предметів чи явищ природи як живих істот –це
а) Епітет
б)Анафора
в) Алітерація
г) Персоніфікація

11. «Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, у розтоптаних, з довгими халявами чоботях, у яких він тонув мало не по пояс»,- це портерт
а) Батька Тараса
б) Діда Тараса
в) Дядька Шпичака
 г) Пана Енгельгардта

12. Установіть відповідність.
Назва вірша
Уривки з вірша
1 «Не бував ти у наших краях!»
а) Струмок серед гаю я к стрічечка,
     На квітці метелик мов свічечка..
2 «Блакить мою душу обвіяла...»
б)  Затихло все, тільки дівчата
     Та соловейко не затих.
3 «Гаї шумлять»
в) Там же небо блакитні
    простори...
    Там степи, там могили, я к гори.
4 "Садок вишневий коло хати"
г) Милуюся-дивуюся,
   Чого душі моїй так весело.

13. Творче завдання 
На прикладі вивчених творів дати відповідь на питання: 
"Як людина має ставитись до природи? Людина - це частина природи чи її господар?" 
(творче завдання має бути невелике за обсягом, треба опиратись на конкретні вивчені твори)

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!


Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 27.04.2020р. по 30.04.2020р. 
Урок позакласного читання
Євген Гуцало "Сім'я дикої качки". 
1. Оповідання, над яким ми працюватимемо, немає в підручнику, раджу його прочитати за посиланням
Євген Гуцало "Сім'я дикої качки"

Сім'я дикої качки", оповідання (Євген Гуцало) - Мала Сторінка
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=4434&page=2
Сім'я дикої качки Гуцало Євген



Записати у зошит тему та ідею оповідання



LybovW-Блог бабушки Любы : Твiр по розповіді Євгена Гуцало " Сім'я ...



Письмово скласти характеристику Тосі та Юрка. 
Назвати їхні риси характеру та ваше ставлення до героїв.


ТОСЯ
ЮРКО








Поміркувати і зробити висновок на основі прочитаного оповідання про те, чого навчає нас оповідання, про ставлення людини до природи.

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 23.04.2020р. по 27.04.2020р. 
Євген Гуцало. Оповідання "Лось". 
Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. 
Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.
УМР. Складання портрета літературного героя.

1. Знати зміст оповідання  "ЛОСЬ". 
Вміти доводити, що це ОПОВІДАННЯ, а не повість, легенда, казка, переказ, міф.

2. Пригадай теорію літератури

назвати художні засоби, використані в рядках 
(епітети, метафори, пестливі слова, порівняння, фразеологізми):

1. Поляна ранньої весни вбиралась квітами?
2. Золотавий сплеск, біло-рожевий диск?
3. Очі горіли червоним розпачем?
4. Річкова течія не така страшна, як вовки?
5. Широкі лагідні лиця?
6. Сокира в його руках не куняла?
7. По його тілу пробігали дрижаки?
8. Брати були схожі один на одного, як гриби-підберезники?
9. Річкова вода, гірке повітря?
10. Кругленький, як підпалок?
11. Радість на його обличчі змагалась з настороженістю?
12. Який колір найчастіше трапляється в оповідання? Що він символізує?

Купити книгу Лось (Євген Гуцало) - 978-617-07-0563-1 | Інтернет ...

3. Скласти анкету 1 героя (лося, дядька Шпичака) 
чи 2 героїв (братів-підберезників) оповідання 
(сторінку Facebook), скориставшись поданим нижче зразком. 

Є.Гуцало "Лось" | Тест з української літератури – «На Урок»

Суд повернув лося до Червоної книги. Чи захистить вона від ...

(Сторінку можна роздрукувати чи переписати у зошит)

Анкета літературного героя. Шаблон – Сайт Зої Гаркуші


4. Поміркувати і зробити висновок на основі прочитаного оповідання про те, чого навчає нас оповідання, про ставлення людини до природи та до проблеми збереження флори та фауни рідної країни.

Надсилаємо виконані роботи

https://drive.google.com/drive/folders/1_L8a3ARLZ6GRay5TfI2AwjPxIyi3tbYt?usp=sharing

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 16.04.2020р. по 23.04.2020р. 
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. 
Вічне протистояння добра і зла. Порушення цієї теми в оповіданні "Лось". ТЛ: оповідання.

1. Опрацювати с. 199-200 підручника про Євгена Гуцала (цей письменник - наш земляк).

Перегляньте відео


2. Заповніть анкету  письменника (в зошит письмово):
1.   Народився…
2.  Навчався…
3. Закінчив факультет..
4. Працював…
5. Перша збірка оповідань...
6. Лауреат премiï… 

7. Перша поетична збірка...
 2. Прочитати оповідання "Лось" с. 200-207.
Купити книгу Лось (Євген Гуцало) - 978-617-07-0563-1 | Інтернет ...
3. Виписати у зошит визначення ОПОВІДАННЯ, особливості оповідання с. 200.
4. Усно відповісти на питання с. 203, 207 підручника.

Переглянути слайди.







Презентація до уроку української літератури у 5 класі "Євген ...
4. Скласти ПИСЬМОВУ характеристику героїв оповідання, використовуючи їх портретні характеристики (цитати із твору), риси характеру, які вони проявили, а також ваше ставлення до них.
Євген Гуцало, "Лось" (оповідання) - Мала Сторінка


БРАТИ-ПІДБЕРЕЗНИКИ
ДЯДЬКО ШПИЧАК














Євген Гуцало «Лось». Взаємозв΄язок людини з природою. Вічне ...

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 13.04.2020р. по 16.04.2020р.
Павло Григорович Тичина "Гаї шумлять...", "Блакить мою душу обвіяла...". Мелодійність віршів П. Тичини.
1. Опрацювати с. 196-198 підручника прочитати 2 поезії.
Усно відповісти на питання с. 197 підручника.
Переглянути слайди.







Музична пауза
Прослухати сучасну пісню на слова П. Тичини





2. Хвилинка релаксації
Переглянути відеопоезію 



Вправа "Три по три"
Виписати у зошит (на вибір учня) 3 епітети, 3 метафори, 3 порівняння із проаналізованих поезій П. Тичини.

3. Вивчити 1 із 3 проаналізованих поезій П. Тичини ("Гаї шумлять...", "Блакить мою душу обвіяла...", "Не бував ти у наших краях") напам'ять (на вибір учня), записати аудіофайл і, як завжди, переслати мені чи на вайбер, чи на Гугл диск.

БАЖАЮ УСПІХУ!


ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!


Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 09.04.2020р. по 13.04.2020р.
Павло Григорович Тичина "Не бував ти у наших краях"
1. Опрацювати с. 194-195 підручника про П. Г. Тичину.
Переглянути слайди.






2. Прочитати поезію на с. 195 підручника. Знати відповіді на питання після поезії.





Хвилинка релаксації
Прослухати відеозапис поезії за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=0mR1MEHBbMc

3. Письмове завдання
Після прочитаної поезії пофантазуйте і спробуйте зробити коротку рекламу своєї рідної країни чи міста для іноземця, чому йому варто відвідати вашу країну чи місто.
Почніть рекламу із фрази: "Не бував ти у наших краях???"
"Побувай ти у наших краях, тому що..."
БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 06.04.2020р. по 09.04.2020р.
Тарас Шевченко "Садок вишневий коло хати"
1. Опрацювати с. 193 підручника, прочитати вдумливо поезію .
Знати відповіді на запитання, розміщені після поезії на 
с.193.
2. Переглянути картини до поезії, створені українським художником Олегом Шупляком


та відеопоезію за посиланням, звернути увагу на виразність читання
https://www.youtube.com/watch?v=Di1iramkzGc



3. Пригадай!!!
Виписати у зошит з кожного рядка поезії тільки підмети та присудки (наприклад: хрущі гудуть).
4. Вивчити поезію НАПАМ'ЯТЬ!!! 
(вивчену поезію можна записати на диктофон (тільки на СОВІСТЬ, без підглядання), аудіофайл надіслати мені.

Якщо у когось буде натхнення та вільний час, можна створити ілюстрацію до поезії "Садок вишневий коло хати" 
(буде ще одна ДОДАТКОВА оцінка).

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 02.04.2020р. по 06.04.2020р.
Тарас Шевченко "За сонцем хмаронька пливе"
1. Опрацювати с. 191-193 підручника.
2. Прочитати статтю про ліричний твір, визначення виписати у зошит.
3. Вдумливо прочитати поезію Т. Шевченка 
"За сонцем хмаронька пливе". 
Знати відповіді на запитання, розміщені після поезії на 
с. 192-193.

Хвилинка релаксації
Переглянути відеопоезію за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=mqmazU7_pv8



4. Визначити у поданих рядках художні засоби: 
епітети, метафори (персоніфікацію), порівняння, пестливі слова (Наприклад: літечко, пташечка, дитиночка) 
(вони виділені у рядку червоним кольором): 
1. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає? - ...
2. Хмаронька, спатоньки? - ...
3. Червоні поли, синє море? - ...
4. Покриває пеленою, мов мати дитину? - ...
5. Рожевою пеленою, малую годину? - ...
6. Серце одпочине, з Богом заговорить? - ...
7. Туман, неначе ворог? - ...
8. Туман закриває море, розстилає тьму? - ...
9. Туман сивий? - ...
10. Ждеш світу, мов матері діти? - ...
Творчі питання:
11. Скільки кольорів названо у поезії? 
12. Хто є ворогом для хмароньки?

5. Вивчити поезію "За сонцем хмаронька пливе" НАПАМ'ЯТЬ!!! 
(вивчену поезію можна записати на диктофон (тільки на СОВІСТЬ, без підглядання), аудіофайл надіслати мені.

Якщо комусь дуже важко або не вистачає часу на тренування пам'яті, замість вивчання напам'ять поезії ПРИЙМАЄТЬСЯ ДУЖЕ ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ !!!

БАЖАЮ УСПІХУ!

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 30.03.2020р. по 02.04.2020р.
1. Нагадую, що треба було прочитати оповідання Степана Васильченка «У бур’янах» повністю, бо у підручнику на с. 186-190 воно скорочене. Це 1 частина повісті «Широкий шлях».
2. Питання для роздумів: опишіть, якою ви бачите Україну у часи Тараса Шевченка?
3. Пригадати поняття із теорії літератури: епітет - художнє означення, виражене прикметником: рожеві лебеді, солодкі сни, метафора - перенесення рис живих істот на неживі: ліс спить, дрімає; річка біжить, хмара пливе, порівняння - зіставлення на основі подібності: голова, мов бочка, очі, ніби кавуни.

3. Визначити у поданих рядках художні засоби: 
1. Катерина зв'язана з малим Тарасом як ланцюгами? - ...
2. Дивиться хижими, червоними брудними очима? - ...
3. Бляск розумних очей? - ...
4. Знову западає зневір'я в дитяче серце? - ...
5. Вийде із бур'янів, як Кармелюк із лісу? - ...
6. Там сонце спати лягає? - ...
7. Легенька хмарка закриває сонце червоними полами? - ...
8. Небо йому, як рідна хата, а сонце, як мати? - ...
9. Випорскне на сонце, як линок у воду? - ...
10. Плинув теплий тихий вечір? - ...
11. Осів тихий, зоряний вечір?- ...
12. Соловейко щебетав, як той артист? - ...

4. Виконати тести за змістом прочитаного оповідання С. Васильченка «У бур’янах», використавши освітній проект "На УРОК". Код доступу 144706, відкривши посилання join.naurok.ua

БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

Завдання з української літератури
для учнів 5-Г класу
на період карантину
з 19.03.2020р.
1. Опрацювати біографію Тараса Григоровича Шевченка із додаткових джерел.
2. Переглянути мультик про Тараса Шевченка «Як Тарас став зіркою» за посиланням


3. Переглянути відео про Тараса Шевченка «Обличчя української історії»


4. Записати ключові дати та події із життя Шевченка до зошитів.
5. Читати оповідання Степана Васильченка «У бур’янах» повністю, бо у підручнику на с. 186-190 воно скорочене. Це 1 частина повісті «Широкий шлях».
6. Можна додатково прослухати аудіокнигу за посиланням


7. На основі прочитаного виписати у зошит кілька основних рис характеру малого Тараса Шевченка, підтверджуючи словами тексту.
БАЖАЮ УСПІХУ!
ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

ДАЛІ БУДЕ!

Домашнє завдання з української літератури 
для учнів 5-Г класу 
на період карантину з 07.02-14.02.2020р.
І частина
1) опрацювати матеріал підручника (с. 157-159); 
2) виписати у зошит поняття із теорії літератури, виділені червоним (драматичний твір, репліка, ремарка, дія, гіпербола);
3) прочитати драму-казку О. Олеся "Микита Кожум'яка" с. 159-171;
4) дати відповідь на питання, розміщені на с. 166, 171.

Тест «ТАК-НІ» (письмово у зошитах)
1.    Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію  улюбленого сина?                     
2. Народ боявся Змія? 
3. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення    добровільно віддати Змію дочку?
4. Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія?
5. У три роки Микита міг побороти свого батька?
6. Микита  злий і жорстокий?
7. У Микити було п'ять братів?
8. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? 
10. Замок Змія був похмурий, темний?
11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм?

12. Микита врятував Князівну від Змія?

Народна казка про змієборця Микиту Кожум’яку зацікавила й сучасних митців – мультиплікаторів. Вони створили перший повнометражний мультфільм у 3D-форматі «Микита Кожум’яка», але головними героєм зробили сина Микити.  
Пропоную переглянути відео




ІІ частина
очікується (невдовзі буде додано)
............................................................

Домашнє завдання з української літератури 
для учнів 5-Г класу 
на період карантину з 30.01-07.02.2020р.

1) опрацювати матеріал підручника (с. 149-151); 
Завдання 1: прочитати "Україна в старовину" О. Олеся, переглянути презентацію, виконати письмово завдання, розміщені на слайдах №7, №11.




 Завдання 2
1) Прочитати оповідь Олександра Олеся зі збірки "Княжа Україна" "Ярослав Мудрий", дати відповіді на питання с. 154-157.
2) Письмово: написати характеристику Ярослава Мудрого, посилаючись на зміст твору (наділити його рисами характеру).
3) Дати відповіді на тестові питання (письмово у зошитах):
 Тести
1. Після якого брата сів на престол Ярослав?
2. Що робило і місто, і село після правління Святополка?
3) Яке порівняння використав О. Олесь, аби описати Україну у розквіті за часів Ярослава?
4) Назвіть 2 епітети, якими описав автор Київ?
5) На яке місто став схожий Київ?
6) Що хотіли зробити європейські королі, князі, царі із Ярославом?
7) Що не хотів робити Ярослав, чого він не любив?
8) Яке місто збудував Ярослав над Сяном?
9) До чого закликав Ярослав своїх нащадків?
10) Які 2 художні засоби використав О. Олесь у рядках: «А незгода, наче вітер, все по полю рознесе»?

11) Ким стануть нащадки Ярослава, за його словами, якщо розгублять землю, придбану батьками для них?
12) Що зробили нащадки Ярослава після його смерті?
06. 02. 2018
Шановні п'ятикласники, у зв'язку із продовженням карантину пропоную опрацювати матеріал підручника (с. 172-173). 
 1) Прочитати оповідь Олександра Олеся зі збірки "Княжа Україна" "Ярослав Мудрий", дати відповіді на питання с. 173-174.
2) Письмово: написати характеристику Ярослава Мудрого, посилаючись на зміст твору (наділити його рисами характеру).
3) Дати відповіді на тестові питання (письмово у зошитах):
 Тести
1. Після якого брата сів на престол Ярослав?
2. Що робило і місто, і село після правління Святополка?
3) Яке порівняння використав О. Олесь, аби описати Україну у розквіті за часів Ярослава?
4) Назвіть 2 епітети, якими описав автор Київ?
5) На яке місто став схожий Київ?
6) Що хотіли зробити європейські королі, князі, царі із Ярославом?
7) Що не хотів робити Ярослав, чого він не любив?
8) Яке місто збудував Ярослав над Сяном?
9) До чого закликав Ярослав своїх нащадків?
10) Які 2 художні засоби використав О. Олесь у рядках: «А незгода, наче вітер, все по полю рознесе»?
11) Ким стануть нащадки Ярослава, за його словами, якщо розгублять землю, придбану батьками для них?
12) Що зробили нащадки Ярослава після його смерті?



31.01.2018
Шановні учні 5-А класу, 
пропоную вам літературний диктант за розділом "Історичне минуле нашого народу" для самоперевірки. Виконуємо у зошитах письмово.


1.  Як називається оповідання, в якому розповідь велася за роками?
2.  Хто автор найдавнішого літопису Київської Русі «Повісті минулих літ»?
3.  Назвіть імена засновників Києва. 
4.  Ким, за припущенням людей, міг ще бути Кий? 
5.  Про якого із князів сказано так: «У походах він ходив легко, мов пардус, і багато воював»?
6.  Яка фраза князя Святослава стала крилатою? 
7.  Проти кого виступив воювати Святослав, узявши 10 тисяч війська?
8.  Назвіть столицю Візантії.
9.  Який князь обирав віру і обрав грецьку?
10.  Під яким іменем був хрещений князь Володимир? 
11. Яку найвизначнішу релігійну пам’ятку залишив князь Ярослав Мудрий?
12. Про кого із князів іде мова: «Любив він книги, читав їх часто: і вдень, і вночі»?


Відкритий урок 15.03 2017

Тема уроку: Урок позакласного читання. В. Симоненко. Казка «Подорож у країну Навпаки».
Мета уроку:  продовжити  знайомити  учнів  із  творчістю  В. Симоненка;  проаналізувати  казку  «Подорож  у  країну  Навпаки,  виявити  її  цілеспрямованість,  значення  у  формуванні  позитивних  рис  характеру  школярів;  вчити аналізувати та інсценувати прочитане;
розвивати  культуру  зв’язного  мовлення,  увагу,  вміння  самостійно  характеризувати  героїв  твору,  давати  оцінку  їхній  поведінці  та  вчинкам;  здатність до імпровізації, творчі здібності, формувати морально – етичні, патріотичні почуття;
 виховувати  повагу до  творчості  В. Симоненка;  пізнавальний  інтерес  до  наслідків  власної  праці;  відповідальність  за  доручену  справу, почуття  пошани і любові до родини, кмітливість, фантазію;
Тип уроку: засвоєння, формування і застосування знань, умінь і навичок (комбінований)
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: мультимедійна презентація, фільм про родини учнів 5-Г класу, ілюстрації учнів та фото до твору, фото сімей п’ятикласників, валіза знань, квіти, квадрат Декарта, міні-підручники, маршрутний лист.
Міжпредметні звʼязки: українська мова, зарубіжна література, математика.

Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання учнів з го´стя´ми.
ІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Перегляд соціального ролика про щасливу родину. (Супроводжується словами учителя)
Родина – це найсвятіше і найцінніше, що має людина. Ніжні материні руки, любов і турбота, батькова увага, допомога, тепла посмішка і тверде повчальне слово.
Родина — це природний осередок найглибших людських почуттів: доброти, чуйності, совісті, правдивості, любові до всього живого.
Родина – це корабель, що несе людину через бурхливе життєве море, це допомога, взаємоповага, любов, особливе ставлення один до одного.
Учитель:
- Сьогодні на кораблі «Щаслива родина» ми спробуємо здійснити подорож.
- Чи любите ви подорожі зі своєю сім’єю?
– Куди можна здійснювати подорожі?
(в гори, в пустелю, історичними місцями, морські подорожі і т. п.)
-  Які синоніми можна підібрати до слова подорож? (Мандрівка, подорожування, мандри, поїздка, вояж)
– Яка подорож із вашою родиною вам запам’яталась у житті найбільше?
-  Сьогодні на уроці ми теж здійснимо подорож, але у дуже незвичайну країну, для в’їзду в яку не потрібен закордонний паспорт, не потрібна віза, не потрібно знати її мову, достатньо мати трохи бажання і лінощів?
  
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми з вами повинні продовжити знайомство із творчістю В. Симоненка, проаналізувати казку «Подорож у країну Навпаки», охарактеризувати її головних героїв, з’ясувати їхнє ставлення до сім’ї та обов’язків, виявити для себе відоме та нове, розвивати вміння створювати зв’язні відповіді, порівнювати, досліджувати, аналізувати, давати оцінку поведінці героїв, формувати морально-етичні, патріотичні почуття.
ІV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
(Для здійснення подорожі треба придбати квиток, але ви розрахуєтесь за нього не грішми, а знаннями, котрі здобули на попередніх уроках із вивчення творчості В. Симоненка).
Бесіда за життєвим і творчим шляхом В. Симоненка
Василь Симоненко 8 січня 1935 - 14 грудня 1963
-Звідки родом Василь Симоненко? (Письменник родом із Полтавщини (с. Біївці Лубенського району), з селянської сім’ї).

- Як він ставився до навчання? (Дуже любив навчатися. Школа була далеко – за дев’ять км. від хати. Він згадував: «Поки йду до школи, - повторю всі уроки, а поки зі школи додому, - всі пісні переспіваю, які знав».

- Яку освіту здобув поет? – Закінчив Київський університет, факультет журналістики (1957).

- Що відомо про те, де працював поет? (Добре навчався, а тому й став журналістом, працював в обласних газетах «Черкаська правда» і «Молодь Черкащини», пізніше кореспондентом «Робітничої Газети» в Черкаській області.

- Які твори писав письменник? (В. Симоненко писав вірші, оповідання, статті, казки.
- Чи було тривалим життя поета? (На жаль, у 28 років його не стало. 1963 року поет пішов із життя у вічність).

- Де похований поет? – У Черкасах, на надгробній плиті надпис: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».

- Як вшановують В. Симоненка черкащани? – У Черкасах знаходиться пам’ятник Василю Симоненку, встановлений у 2010 р. у сквері біля міського РАЦСу. Пам’ятник заввишки 2 метри 30 см і виготовлений із бронзи.
Учитель:
У Черкасах діє літературно-меморіальний музей, у соціальних мережах створені сторінки і спільноти, котрі збирають шанувальників творчості поета, є іменна монета В. Симоненка і поштова марка, котра вийшла в обіг до 80-річчя з дня народження поета.
Василь Симоненко дуже любив дітей і писав для них казки. Яку казку цього автора ми вивчили раніше? - Казку «Цар Плаксій і Лоскотон».
        - Чому це казка? Які ознаки казки має цей твір?
- Які бувають казки з погляду авторства? - Народні і літературні.
- Чим відрізняється казка «Цар Плаксій і Лоскотон» від казки В. Королева-Старого «Хуха Моховинка»? – Вона літературна з погляду авторства і форма написання казки - віршована, для неї властиві рима та ритм.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель:
- Що беруть з собою у подорож туристи? (Валізу)
Ми беремо з собою у подорож країною Навпаки «Валізу знань», котра містить раніше здобуті вами знання і поповнюватиметься новими, свіжими знаннями, котрі ви здобудете сьогодні і візьмете з собою у життя.
- До нас у студію на урок сьогодні завітав незвичайний гість, який найближче і найкраще знав Василя Симоненка, це його син Олесь (Олександр Симоненко).
Телепрограма «Цікаві зустрічі»
Ведуча: (Шпортун Дар’я)
- Добрий день! Зараз з вами телепрограма «Цікаві зустрічі» та я, її ведуча, Дар’я. Сьогодні у нас у гостях Олесь Васильович Симоненко.
— Олесю Васильовичу, яким Вам запам’ятався батько?

Олесь Симоненко: (Шадько Артем)
- Коли мій батько Василь Андрійович Симоненко помер, я був ще зовсім малий. Спогади у мене про нього — дитячі. Як і всякий батько, він любив гратися зі мною, читав оповідання, казки, вірші. Знав він їх багато. Читав напам’ять. Як справжній тобі артист. Мені це подобалося, і я кожного дня з нетерпінням чекав його з роботи.

Ведуча: (Шпортун Дар’я)
- Чи називав він Вас якось по-особливому?

Олесь Симоненко: (Шадько Артем)
- Пам’ятаю, якось прийшов він додому веселий і збуджений. Я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.
— Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьоха? — накинувся він на мене і став лоскотати. — Ану, козарлюго, вище голову!

Ведуча: (Шпортун Дар’я)
- Чи правда, що Василь Андрійович писав казки на Ваше прохання?

Олесь Симоненко: (Шадько Артем)
- Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені? — просив його я.

Ведуча: (Шпортун Дар’я)
- Розкажіть, будь ласка, історію написання казки «Подорож у країну Навпаки».

Олесь Симоненко: (Шадько Артем)
- Казка «Цар Плаксій та Лоскотон» сподобалася всім. Вона, як я розумію, увійшла в золотий казковий фонд. Батько теж розумів, що твір вийшов. І йому, очевидно, хотілося написати іще щось казкове. Якось він сказав: — Це казка про мене. А хочеш, напишу про тебе? Або про такого ж лінивця, як ти?.. Отож тоді і з’явилася казка «Подорож у країну Навпаки», у якій перше слово — то моє ім’я: Лесик, Толя й два Володі Сумували на колоді. І коли я читав цю казку моїй доньці, малій Мирославі, вона голосно сміялася і питала мене: «Невже ти, татку, ото був такою замазурою?.. А де зараз ота колода, на якій ви сиділи?..»

Ведуча: (Шпортун Дар’я)
- Дякуємо Вам, шановний Олесю Васильовичу, за цікаву розповідь. До нових зустрічей!
Учитель:
-  То яким запам'ятався батько В. Симоненко сину Олесю?
-  Як створювалася казка «Подорож  у країну Навпаки»?
Учитель: Інформація за 2012р.
Про нащадків відомого в Україні і далеко за її межами поета Василя Симоненка, який довгий час жив і працював у Черкасах, більшість згадує хіба що напередодні дня народження чи смерті митця. Втім, мало хто знає, що саме у Черкасах вже росте його правнук Гордій, який дуже схожий на Симоненків. Внучка ж Мирослава обрала собі фах лінгвіста, працювала у журналістиці, як і її дід.
– У нас із Гордієм, як і в мого батька Олеся та дідуся Василя, однакові форми лоба і розрізи очей, – розповідає внучка поета. – Дивлячись на фотографії мого тата у дитинстві, я знаходжу чимало схожого у них із Гордійчиком. Прізвище у малого теж дідове.
Пані Мирослава говорить, що, коли Гордій був маленьким, на ніч вона розповідала йому прадідові казки. Щодо продовження літературної справи Василя Андрійовича – то поки що серйозно цим ніхто не займався. Вже покійний син Симоненка – Олесь теж не був ні письменником, ні поетом. Втім, дуже багато читав. Він працював слюсарем, трудився на залізниці, на "Азоті" та деякий час з другом очолював власний будівельний кооператив. Олесь казав, що "бути нахлібником на літературній ниві" не бажає.
Внучка Мирослава навчалася у Черкаському державному технологічному університеті на лінгвіста, працювала маркетологом і писала публіцистичні статті. Крім того, вона три роки здобувала освіту журналіста і піар-менеджера у Сполучених Штатах Америки. Як каже Мирослава, повернулася вона в Україну з почуттям великого патріотизму, бо тут її земля, сім'я, могили предків. Родичі Симоненків, живуть у Канаді: її двоюрідний брат отримав там фах математичного профілю і вважається дуже цінним спеціалістом, а сестра – скульптор.
Мама Мирослави Симоненко – Ніна Іванівна, вже тривалий час працює на черкаському "Азоті" у відділі збуту, за фахом вона інженер. Весь вільний час присвячує онукові.
Робота над змістом казки «Подорож у країну Навпаки».


Учитель:


- Ми подорожуємо далі. Час і нам познайомитись із героями казки, з якими у свій час познайомився Олесь Васильович завдяки своєму батьку.


Інсценівка
Ведуча (Луцюк Ольга)
(знайомить з героями)
Лесик, Толя й два Волод
Сумували на колоді.
Лесик скаржився:

Лесик. (буркотливо)
(Нечипоренко Олександр)
«Хлоп’ята,
Страх як тяжко жить мені,
Слухай маму, слухай тата.
Умивайся день при дні.
Ох і тяжко жить мені!»

Ведуча. (з іронією)
Толя теж сидить бідує,
Вилива жалі свої.

Толя. (шукаючи співчуття)
(Репула Володимир)
Дуже Тоня вередує,
Розважай весь час її.

Ведуча. (констатуючи)
А Володя скиглить.

Володя. (жаліючись)
(Волинець Володимир)
Тато змусив квіти поливати…

Ведуча. (глузуючи)
І зітхає вся четвірка.

Всі. (стогнучи)
Як нам тяжко, як нам гірко!

Ведуча. (загадково)
Раптом – трісь! – і перед ними
Бородань малий з’явивсь,
Хитруватими очима

На четвірку він дививсь.

І сказав до них суворо
Цей химерний чоловік

Бородань.
(Лукіянчук Костянтин)
 (суворо, але інтригуючи).
Я почув про ваше горе
Й через доли, через гори
Свою бороду волік –
Поспішав мерщій сюди
Виручати вас з біди.
 Недалеко звідсіля
Є чудна одна земля –
Там ні дня нема, ні ночі,
Робить кожен там, що хоче…

Ведуча. (прискорено)
Тут всі четверо до нього.

Всі. (благаючи)
Поможіть нам, поможіть!
Як пройти в оту країну,
Розкажіть нам, розкажіть!

Бородань.
(з відтінком заступництва)
Поможу я вам охоче

Ведуча. (розповідна інтонація)
Каже власник бороди.

Бородань. (потішуючи голос)
Ви на мить заплющте очі –
Я відправлю вас туди.

Ведуча. (розповідна інтонація)
Тільки так усі зробили,
Всіх як вітром підхопило,
Закрутило, завертіло,
Заревло і загуло
Й над степами, над лісами
Аж під небом понесло!
Як заплющили всі очі,
Закричали

Всі. (радісно)
Тру - лю –лю!
Я роблю тепер, що схочу
Що захочу, те й роблю!
Ми потрапили – таки
У країну Навпаки!


Учитель:
Мрія хлопчиків збулась – вони позбавились повсякденної рутинної роботи, обов’язків, вимог, настанов, порад батьків і їхнього контролю, однак чи почувались вони так весело до кінця подорожі?

Літературна вікторина за змістом твору «Хто? Що? Де? Коли? Як?»
1.                      Хто герої цієї казки? (Лесик, Толя, два Володі).
2.                      На що нарікали хлопці? (Їм важко і гірко жити, виконувати обов’язки, і слухати просьби, поради і вимоги батьків).
3.                      Що зробив із ними чарівник? (Переніс їх у країну Навпаки).
4.                      Як виглядала ця незвичайна країна? (Зачитати) («Там в річках тече чорнило, Там ніхто не чув про мило…»).
5.                      Як жилося у ній хлоп’ятам? («Як малі телята в шкоді Цілий день брикали, грались, Реготали і качались…»).
6.                      Як хлопці потрапили до палацу Невмиваки? (Їх забрали вояки на свинях).
7.                      Що звелів зробити з хлопцями Великий Невмивака? (Посадити у льох ).
8.                      Як діти вибрались на волю? (Зачитати) («Від солоних сліз Льох увесь по швах поліз. Спершу стіни тануть стали…»).
9.                      Хто відбив атаку свиней? (Глід, шипшина, терен дикий) – кущі-чагарники із великими колючками.
10.                  Що сказав зробити з дітьми Невмивака? (Утопити дітей у чорнилі).
11.                  Як закінчились пригоди хлопців? (Вони радо повернулися додому).
12.                  Який висновок зробили діти? (Ніколи не попадати в цю країну).

Запишімо імена героїв цього твору в зошити.
Словникова робота
Пояснення значень слів мацапура, проява, льох, гилка, каперон.
Мацапура — неохайна або незграбна людина.
Проява — те, що викликає подив, диво.
Льох — погріб, приміщення, що використовується для переховування або ув’язнення кого-небудь.
Гилка — давня народна гра в м’яч.
Каперон — гра.

Проблемне питання
-   Чому автор назвав свій твір казкою? (Пам’ятка у міні-підручниках «Як підготувати обгрунтовану відповідь»).

«Літературна теорема» - довести, що цей твір – казка.
-   Невеликий обсяг;
-   традиційна будова (зачин, основна частина, кінцівка),
-   фантастичні герої (Бородань, цар Невмивака), елементи (кавуни на дубі, шоколад серед левад, двері з цукру), перенесення за допомогою чарів у країну Навпаки,
-   добро перемагає зло;

-   Яка тема твору? (зображення  подорожі дітей до країни -  перевертня)
-   Яка головна думка твору? (Автор стверджує, що треба любити і поважати своїх батьків, бути слухняними, охайними, культурними  й  дисциплінованими і не скаржитись на життя, бо без сім’ї життя неможливе).

-   Яка проблематика  твору?
-   взаємостосунки  батьків  і  дітей;
-   прекрасне (квіти) і  потворне (Невмивака  і  його  гвардія);
-   безкорисність і  вихованість; добро  і  зло.

Літературні паралелі (внутрішні і зовнішні)
Пригадайте, які герої світових у українських казок потрапили у різноманітні пригоди у незвичайних країнах.
Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Льюїс Керрол «Аліса в країні Чудес»

Емма Андієвська «Казка про Яян» 6 клас
Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі» - подорож Скруджа 6 клас.

Перегляд уривка із мультфільму «Країна суниць» 1973р
(Кадр 2 Зустріч із хвальком, Кадр 5 Порятунок країни Суниць).
«Таємниця країни суниць» — казка Радія Полонського, вперше видана в 1964 році. В 1973 році за мотивами твору студією «Київнаукфільм» було створено однойменний мультфільм. Шукаючи побільше суниць для своїх друзів, школярі Дениско і Лариска потрапляють у дивовижну країну, наповнену суничними галявинами і населену дітьми, яких правитель Бевзь П'ятий та його помічник Одновусий перетворили на хуліганів, ябед та хвальків. За допомогою своєї дружби та місцевих чарів герої мають скинути тиранів і допомогти дітям стати чесними, сміливими та правдивими.
Хвилинка народної мудрості
- Яке прислів’я, на вашу думку, із записаних на дошці, найбільше підходить до даної казки? Обґрунтуйте свою думку.
Де рідний край, там і рай.
За морем тепліше, та вдома миліше.
Розлука навчить рідний край любить.

Побудова  казки «Сюжетний пазл»
Вступ
1.                     Скарги хлопчиків на життя.
2.                     Знайомство з Бороданем і потрапляння у країну Навпаки.
Основна частина
3.                     Щасливе і безтурботне перебування у диво-країні.
4.                     Зустріч із гвардією царя Невмиваки.
5.                     Діти потрапляють у склеп.
6.                     Глід, Шипшина і Терен рятують хлопчиків.
Кінцівка
7.                     Смуток, ностальгія за рідними.
8.                     Щасливе повернення додому.

Учитель:
- Склавши сюжетний пазл, ми помітили, що сім’я для хлопчиків була початковою і кінцевою точкою в житті. Із сім’ї вони пішли, і в сім’ю вони повернулися, зрозумівши, що там найкраще і найкомфортніше. «Нас тепер ніяким дивом, навіть бубликом красивим не заманите ввіки у країну Навпаки!»

Хвилинка творчості (Складання сенкана про країну Навпаки)
1.                     Навпаки
2.                     Щаслива, безтурботна
3.                     Розважає, лякає, відштовхує.
4.                     Для мандрівників готує безліч небезпек.
5.                     Неволя.

VІ. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Зображення хлопчиків у країні Навпаки)


Лесик, Толя й 2 Володі,
як малі телята в шкоді,
танцювали і брикали,
на 1 нозі стрибали,
руки вгору підіймали,
кавуни на дубі рвали,
руки в сторони розклали,
шоколад з кущів збирали.
Потім стомлені й щасливі
Спали, висячи на сливі.
Ми ж із вами відпочили,
Й за роботу знову сіли.


Продовження роботи над змістом казки
Казкова математика
-  Знайти у творі і зачитати моменти, де автор вживає певні числа (четверо хлопчиків, сто років цар Невмивака не вмивався, свині пролежали в багні дві секунди і два дні);
-  З якою метою він це робить? (Аби створити комічні образи)

Гра "Кому належить ця річ?"
1.                     Колода.
2.                     Борода.
3.                     Сині штани.
4.                     Собача будка.
5.                     Помідори.

Хто уважніший?
1.                     Знайдіть і назвіть назви професій людей, які згадуються у казці? – Сажотруси, землеміри, косарі.
2.                     Хто мешкав у льосі разом із хлопчиками? – Миші, таргани, павуки.
3.                     Які кольори згадуються у казці? – Синій – штани у гвардії; квіти рум’яні; квіти з жаху стали сині; Червоний глід.
Синій колір - колір небесного простору і моря. Символізує чесність, добру славу, вірність. Разом із тим викликає почуття холоду та нагадує про тінь. Синій колір символізує також блискавку, і навіть пов’язаний з "тим світом", з місцем перебування нечистої сили, виступає як атрибут "чужого" простору. Поряд з чорним кольором синій ототожнюється як колір смерті, трауру. Синім кольором світиться летючий змій, синьо-червоним кольором цвіте чарівна квітка папороті.
Отже, вояки – негативні герої, тому автор використовує синій колір.
     
VІI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Проблемне питання
1)                    Чому країну названо Навпаки?
2)                    Чи не хотів би хтось із вас потрапити до країни Навпаки?
3)                    Якими, на вашу думку, стануть хлопці після повернення додому?
4)                    Уявіть себе дорослими. Що побажали б ви хлопцям в їхній ситуації?
5)                    Як би ви поставились до них, якби вони були вашими однокласниками?

Метод «Якби...» або «Інверсія»
Учням пропонується скласти опис про те, що відбудеться, якщо у творі щось зміниться (доповнення і зміни тексту):
- домислення подій, що могли продовжити розповідь про героїв оповідання;
– уявлення наслідків, подій, явищ, що могли б відбутися за інших умов;
– придумування різних варіантів закінчення оповідання;
– введення у твір нових подій і персонажів;
- Якби маленький Бородань не повернув хлопців додому, як би ви хотіли, щоб ця казка закінчилась?

Упізнай героя за фотографією
Під час подорожі усі туристи намагаються зробити якомога більше світлин на пам’ять про незабутню подорож. У нас теж є фотографії із героями твору, яких потрібно впізнати.
1.                     Фото Хлопчаків.
2.                     Фото Бороданя.
3.                     Фото царя Невмиваки.
4.                     Вояки в штанях синіх.
5.                     Фото Шипшини.

Кодовий літературний тест (із сигнальними картками, зелений колір – так, червоний колір - ні).
1)    Хлопчиків - героїв казки було п’ятеро. (Ні.)
2)    Хлоп’ята скаржилися, як їм тяжко жити з батьками. (Так.)
3)    Перед дітьми раптом з’явився Лоскотон. (Ні).
4)    Химерний чоловічок пообіцяв хлопчикам відправити їх у краї­ну Навпаки. (Так.)
5)    У країні Навпаки ніхто не миється. (Так.)
6)    Якось хлопчиків стріла грізна гвардія на конях. (Ні.)
7)    Цар Великий Невмивака чекав хлопчиків у розкішному палаці. (Ні.)
8)    Цар запропонував навчити хлопчиків «очима слухать». (Так.)
9)    Малих мандрівників замурували в склеп. (Так.)
10) Склеп був із шоколаду й тістечок, і хлопчики, прогризши отвір, утекли. (Ні.)
11) Свині пішли смакувати гарбузи, які росли на лозі. (Так.)
12) Глід, Шипшина і Терен захистили дітей і квіточки. (Так.)

VІІI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа із розвитку критичного мислення «Квадрат Декарта»
- Чи треба було здійснювати подорож у країну Навпаки?

1. Що буде, якщо це станеться?
(плюси від отримання бажаного)
Хлопчики навчаться любити і поважати своїх батьків, бути слухняними, охайними, культурними  й  дисциплінованими.
2. Що буде, якщо це НЕ відбудеться?
(все залишиться так, як було, плюси від неотримання бажаного)
Хлопчики не будуть любити і поважати своїх батьків, будуть неслухняними, неохайними, некультурними  й  недисциплінованими, але залишаться вдома з рідними.
3. Чого НЕ буде, якщо це станеться?
(мінуси від отримання бажаного)
Хлопчиків не буде вдома, вдома не буде спокою, батьки сумуватимуть, хвилюватимуться. Тоня скучатиме за братиком Толею.
4. Чого НЕ буде, якщо це НЕ відбудеться?
(мінуси від неотримання бажаного)
Хлопчики не будуть любити і поважати своїх батьків, не будуть цінувати родину,
не будуть слухняними, охайними, не будуть культурними  й  дисциплінованими.

Учитель:
-  Подорожі для літературних героїв є повчальними, адже вони завдяки таким подорожам вчаться багато чого, саме небезпечні пригоди змушують їх цінувати свої родини, своїх друзів, свій час, своє життя, переосмислювати цінності і розставляти правильно пріоритети.  Такі країни, як Навпаки, Недоладія, Країна Чудес потрібні нам для того, аби ми навчились цінувати свої родини, своїх друзів, свою країну.
Інколи здається, що наша країна теж трохи схожа на країну Навпаки, адже в ній панують не зовсім ті закони і правила, як хотілось би, але, мабуть, з країною у нас все гаразд, це з людьми щось не те….
Метод Мікрофон
-  Що треба робити, аби не потрапити до країни Навпаки?
-   Що треба робити нам, молодому покоління, аби наша країна не перетворилась у країну Навпаки?

Пазл України (щаслива країна)
це червона калина,
це мова солов’їна,
це повна родина,
це ненька єдина,
це щаслива дитина,
це серця частина,
це сонячна днина,
це мирна година.
Герої казки аж вкінці зрозуміли, що їм потрібно цінувати свою родину, із повагою і відповідальністю ставитись до покладених на них обов’язків, не вередувати і не лінуватись, любити своїх рідних, які завжди чекають нас і люблять.

Фільм про родини 5-Г класу «Щаслива родина – щаслива країна»
Пам’ятайте, що сім’я – понад усе, погляньте на ваші щасливі родини і запам’ятайте, що наша країна буде щасливою тоді, коли буде щасливою кожна українська родина.

VII. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ
Ось і завершилась наша подорож, а після кожної подорожі, здійсненої за кордон, туристи намагаються придбати якийсь сувенір, аби залишити у пам’яті спогад про цю країну. У вас на згадку про країну Навпаки є барвисті квіти із лісової поляни.
В учнів на столах заздалегідь підготовлені квітки із запитаннями.
Я сьогодні переконався (переконалась), що…
Я сьогодні зрозумів (зрозуміла), що, …
Мене здивувало….
Я усвідомив (усвідомила)…
Я навчився…
Я хочу бути схожим на свого тата, тому що…
Я хочу бути схожою на свою маму, тому що…
Я люблю свою маму за те, що…
Я люблю свого тата за те, що…
Коли я створю свою сім’ю, то…
Коли я стану дорослим (дорослою), то хочу …

 IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Достатній рівень: скласти таблицю «Реальне і фантастичне в казці»
Високий рівень: написати поради героям твору у вигляді листа.








 Літературний диктант за розділами 
6-8 пригодницької повісті
Зірки Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»
1.     Скільки церков було у заповіднику «Козацькі могили» в Берестечку? – 2.
2.     Про кого йде мова: «Зосереджені, зухвалі, насмішкуваті. В очах виклик: наступайте, ляхи! Ми готові, нам що?» - Козаки.
3.     Як звали хлопців-пластунів зі Львова? – Северин і Василь.
4.     Хто сказав: «Я знайшов власника шаблі і дав йому адресу покупця. Так що шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися»? – Антип.
5.     Чим скріпила угоду з чортиком Наталочка? – Кров’ю.
6.     Про який замок, на думку пластунів і Наталочки, загадав загадку Антипко? – Про Олесько.
7.     Про кого йде мова: «У неї мовби вселився реактивний двигун, вона летіла, мов блискавка»? – Машка.
8.     До якого замку приїхали помилково Руснаки через те, що Антипко змінив дороговказ? – Підгірці.
9.     Що побачила у замку дівчинка? –Бенкет чортів, відьом  і відьмаків.
10.  Про кого йде мова: «Я ховаюся у свинарниках! А що я їм! Покидьки…»?Пан Щуровський, Щур.
11.  Хто врятував Наталочку від погоні? – Машка.
12.  Хто сказав: «Ти молодчина, Машко. Яка ж ти молодчина! Я відчувала, що ти особлива, а ти, виявляється, чарівна»?Наталочка.


  
Літературний диктант за розділами 9-11 пригодницької повісті
Зірки Мензатюк «Таємниці козацької шаблі»
1.     Про який замок йде мова: «Неозору долину ще сповивав ранковий туман, а з туману, мов з піни морської, здіймався сліпучо-білий замок». – Олесько.
2.     Який предмет став поштовхом до арешту Руснаків? – Картина.
3.     В чий кабінет потрапила Наталочка через сервант? – Директора музею.
4.     Де опинились Руснаки після переслідування чорного джипа? – На вербі.
5.     Хто в кінці дорожніх пригод розбив джип Антипкових батьків? – Чорно-рябий бугай.
6.     У яке місто поїхали Руснаки після пригод? – В Кам’янець-Подільський.
7.      Про яку фортецю ішлась насправді мова у загадці Антипа (її розгадав тато)? – Про Хотинську.
8.     Які прізвиська мали продавець і покупець шаблі? – Миршавий і Дебелий.
9.     Хто ще був на зустрічі із продажу шаблі, окрім покупця, продавця і Руснаків, і перешкоджав продавцю покаятись? – Антипкова сім’я.
10.  Про кого йде мова: «З ним коїлося щось незрозуміле: він пересмикував плечима, чухався, переступав з ноги на ногу…»? – Про Антипка.
11.  Хто приїхав на допомогу Руснакам у відвойовуванні національної реліквії? – Пластуни.

12.  Хто з’явився і остаточно переконав миршавого віддати шаблю Руснакам? – Привиди.

Немає коментарів:

Дописати коментар